Şehirlerin dışında kurulması düşünülen eğitim kampüsleri projesinde ciddi aşamaya gelindi. Milli Eğitim Bakanlığı, proje kapsamına aldığı sekiz ilde yapılacak kampüslerin mimari proje yarışmasını sonuçlandırdı.
''EĞİTİM KAMPÜSÜ'' PROJESİ NEDİR?
Eğitim kampüsü projesi sonuçlanan iller şunlar: Adana, Kocaeli, Aydın, Şanlıurfa, Erzurum, Muğla, İstanbul ve İzmir. Projeler hazır olduğuna göre uygulama aşamasına geçilecek demektir. Ben bazı projeleri inceleme fırsatı buldum.
Milli Eğitim Bakanlığı ''eğitim kampüsü''nü şöyle tanımlıyor: ''Millî Eğitim Bakanlığına bağlı değişik tür ve derecedeki birden fazla okul ve kurum ile bunlara bağlı pansiyon, yatakhane, yemekhane, laboratuvar, kütüphane, spor alanı, rehberlik ve sağlık ünitesi, konferans salonu, çok amaçlı salon ve benzeri yerleri içerisinde bulunduran alan.''
Projelerin (eğitim kampüslerinin) ortak özelliklerini şöyle sıralayabiliriz:
Eğitim kampüslerinde çok sayıda okul türünde toplam 10 bin öğrenci eğitim görecek. Kampüs yönetiminde; eğitim kampüs müdürü, eğitim kampüsünde bulunan okul ve kurum müdürleri, Sağlık hizmetleri servisi olmak üzere üç ana yönetim kademesi öngörülmüş. Kampüste; yüzme havuzu, tenis kortları, bilardo salonu, masa tenisi, futbol, voleybol, basketbol, hentbol, minder sporları, buz ve paten pisti vb. pek çok spor alanının yapılması öngörülüyor. Tesislerde, rasathane, gözlem evi, laboratuvar başta olmak üzere eğitim-öğretime destek sağlayacak sosyal, kültürel birimlerle, ar-ge birimlerinin de yer alması planlanıyor.
Eğitim kampüslerinde yer alacak diğer bazı unsurlar şöyle: Botanik parkı, suni şelale ve gölet, yurt ve öğrenci pansiyonları, kojenerasyon-trijenerasyon sistemleri, yağmur ve kullanım suyunun geri kazanımı sistemleri, yeşil çatı sistemleri, güneş enerjisinden sıcak su üretimi, ısı pompaları, sosyal yaşam alanlarının yer aldığı alışveriş merkezleri, kongre ve kültür merkezi, kreşler, havuzlar, şehir mobilyaları, piknik alanları, otopark.
Resmi olmamakla birlikte şöyle bilgilere de rastladım: Eğitim kampuslerinin açılmasıyla boşalacak okul binaları ilk ve ortaokul olarak kullanılacak, başka amaçlara hizmet etmeyecek. Aynı zamanda kampüsler afet durumlarında toplanma alanı olarak da kullanılacak.
İŞİN FELSEFESİNE DAİR SORULAR
''Eğitim Kampüsü'' projesini, prensipler-değerler çerçevesinden bakmadığımız sürece ''akıllı proje'' kapsamında değerlendirebiliriz. Çünkü edindiğimiz intiba, ''daha iyi bir eğitim için'' proje kapsamında her şeyin düşünülmüş olduğu şeklinde. ''Sadece kuş sütü eksik'' denir ya, işte tam öyle!
Peki, derinlemesine baktığımız zaman ''eğitim kampüsleri'' için neler söylenebilir? Bunun için şu sorular bize yardımcı olacaktır:
ÖĞRENCİLER NASIL BELİRLENECEK?
İZOLE EĞİTİM İYİ MİDİR
PROJEYİ TARTIŞALIM
Eğitim camiasının projeyi olması gerektiği kadar tartışmadığından eminim. Eğitim bürokrasisi konuyu hangi boyutta tartıştı, bunu bilmiyorum. AK Parti, CHP, MHP ve BDP Meclis gruplarının veya siyasi partilerdeki eğitim kökenli vekillerin konuyla ilgili açıklamalarına da rastlamadık.
Eğitim uzmanlarının konuyla ilgili analizlerini duymakta fayda var. Eğitim sendikaları; Eğitim-Bir-Sen, Eğitim-Sen, Türk Eğitim-Sen, Demokratik Eğitimciler Sendikası, Anadolu Eğitim Sen ne düşünüyor mesela?
''Eğitim kampüsleri harika bir proje midir, değil midir'' sorusunun cevabı henüz ortada yok. Projeyi eğitim camiası, aileler, bürokrasi, sendikalar, dernekler ve siyasetin sağlam bir şekilde tartışmasında fayda görüyorum.