|

Mega proje kriz dinlemedi

Türkiye'de ilk defa yap-işlet-devret (YİD) modeli ile yapılacak 6 milyar dolarlık mega otoyol projesi kriz dinlemedi. Proje için en iyi teklif, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Konsorsiyumu'ndan geldi. Proje tamamlandığında 6,5 saat olan İstanbul-İzmir arası seyahat 3,5 saate inecek

Hamdi Ateş
00:00 - 20/06/2009 Cumartesi
Güncelleme: 02:40 - 20/06/2009 Cumartesi
Yeni Şafak
Mega proje kriz dinlemedi
Mega proje kriz dinlemedi

Türkiye'de ilk defa yap-işlet-devret (YİD) modeli ile yapılacak 6 milyar dolarlık mega otoyol projesi kriz dinlemedi. Proje için en iyi teklif, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Konsorsiyumu'ndan geldi. Konsorsiyum yapım ve işletim için 22 yıl 4 ay teklifte bulundu. Rakip Cengiz-Kolin-Mapa-Limak Konsorsiyum'u ihalenin hukuka aykırı olduğunu iddia etti.

İstanbul'u İzmir'e bağlayacak İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi ihalesinde dün teklif mektupları açıldı. Karayolları Genel Müdür Yardımcısı ve İhale Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık, iki konsorsiyumun teklif belgelerinin yeterli olduğunu bildirdi. Akbıyık, yaklaşık bir ayda teknik incelemenin tamamlandığını kaydetti.

RAKİPLER İTİRAZ ETTİ

Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Konsorsiyumu avukatı Ayhan Yılmaz, daha öncede iki kere yazılı dilekçeyle itiraz ettiklerini anımsatarak, diğer ortak girişim grubunun teklif mektubu diye bir zarf hazırlamadığını, teklifi içerisinde teklif mektubu diye bir zarf bulunmadığını bir kez daha savundu.

Yılmaz bu uygulamanın hukuka aykırı olduğunu ve tutanaklara geçmesini istediklerini kaydetti. İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık ise komisyonun ve üst düzey yetkililerin itirazı daha önce değerlendirdiklerini ve "hukuka aykırı bir durumunun" olmadığına karar verildiğini söyledi.

12 YILLIK FARK VAR

Akbıyık, daha sonra her iki grubun tekliflerini içeren zarfları açtı. Teklif mektuplarındaki sözleşme sürelerini okuyan Akbıyık, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat konsorsiyumunun yapım ve işletme dahil süreyi, 22 yıl 4 ay, Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat konsorsiyumunun da yapım ve işletme dahil süreyi 34 yıl 9 ay olarak verdiğini söyledi.

TARTIŞMA BÜYÜDÜ

Akbıyık'ın sözlerinin ardından yeniden söz alan avukat Yılmaz itirazlarının tutunaklara geçip geçmediğini sordu. Bunun üzerine komisyon başkanı Akbıyık, kendisini uyararak, "Sürekli müdahale yakışık almıyor. Burada yapılan her şey komisyon tutanaklarına geçiriliyor" diye konuştu. İhalede en iyi teklifi veren Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Konsorsiyumu, otoyol ve Körfez geçiş köprüsünün inşaatını en geç 7 yılda bitirip işletmeye açacak.


Köprünün orta açıklığı bin 700 metre olacak

İzmit Körfez Geçişi projesinde yolun işletmeye açıldığı yıl için geçiş ücretleri tavanı yeniden belirlenerek, geçiş ücreti KDV hariç otomobiller için 35 dolar, kamyon ve otobüsler için 56 dolar olarak belirlenmişti. Firma tarafından yapım maliyeti karşılanacak olan köprü ve otoyollar belirli bir süre işletildikten sonra bedelsiz olarak Karayolları Genel

Müdürlüğü'ne devredilecek. Proje kapsamında inşa edilecek olan asma köprünün orta açıklığı yaklaşık bin 700 metre ve toplam uzunluğu ise 3 bin metre olacak. İzmir'e kadar uzanacak otoyolla proje, 377 kilometre otoyol ve 43 kilometre bağlantı olmak üzere toplam 420 kilometrelik bir güzergahtan oluşacak.


Daha önce 3 kez ertelendi

Yaklaşık 20 yıldır gündemde olan ve Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılacak otoyol projesi için açılan ihaleye “Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Mapa İnşaat-Limak İnşaat Konsorsiyumu” ile “Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat- Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Konsorsiyumu” teklif vermişti. İzmit Körfez Geçişi Projesi, 3 kez ertelenerek, önce 7 Ekim, sonra ek süreye ihtiyaç duyulduğundan 18 Aralık'a, daha sonra da ilgilenen firmaların “küresel kriz koşullarında kredi imkanlarının daraldığı” gerekçesini dikkate alarak 9 Nisan'a ertelenmişti.


870 milyon liralık tasarruf

Konsorsiyum 7 yılda inşaatı tamamlarsa, 15 yıl 4 ay işletme yapabilecek. Eğer 7 yıldan önce bitirirse, işletme süresi 15 yıl 4 aydan daha uzun olacak. Örneğin 4 yılda inşaat biterse, 18 yıl 4 ay işletme yapacak. Konsorsiyum, inşaatı ne kadar erken bitirip işletmeye açarsa, kazancı da o kadar yüksek olacak.Edirne-İzmir arasında kesintisiz otoyol ulaşımını sağlayacak olan projenin, güzergahta bulunan Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve çevre illerin ekonomisi için de büyük önem taşıdığı belirtiliyor. Karayoluyla 6,5 saat olan İstanbul-İzmir arası seyahat süresi proje tamamlandığında 3,5 saate inecek, yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacak, İstanbul-İzmir arası 140 kilometre kısalacak.




15 yıl önce