|

Avrasya Tüneli ile ayda 229 lira benzin tasarrufu

Hesaplamalara göre Avrasya Tüneli ile aylık 229 lira daha az benzine, 141 lira da daha az mazota ödeyecek; 62 saati de trafikte geçirmekten kurtulacağız.

Yeni Şafak ve
07:20 - 27/12/2016 Salı
Güncelleme: 09:19 - 27/12/2016 Salı
Yeni Şafak
Tünelle birlikte yolculuk sürelerindeki kısalma ile yılda tüm geçişlerle birlikte yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu sağlanacak.
Tünelle birlikte yolculuk sürelerindeki kısalma ile yılda tüm geçişlerle birlikte yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu sağlanacak.

Geçtiğimiz günlerde halka açılan Avrasya Tüneli pek çok açıdan avantajlı. Avrupa yakasını Anadolu yakasına bağlayan tünelde 100 dakikalık mesafe 15 dakikaya iniyor. Tünel sadece bununla kalmıyor, araç geçiş ücretlerinden elde edilecek gelirin kamu ile paylaşımı ve ödenen vergiler sayesinde yılda yaklaşık 180 milyon TL devlet geliri sağlanacak.



Hesaplamalara göre yılda toplam 160 milyon liralık yani 38 milyon litrelik de bir yakıt tasarrufu sağlanacak. Haftanın iki günü tatil yapanlar köprüyü de tüneli de 22 gün kullanacak. Akaryakıt hesabına gelince benzinli araç kullanan kişi günde 14,6 lira harcarken, mazotlu araç kullanan kişi 8,6 lira harcayacak. 22 günden hesapladığımızda Avrasya Tüneli'ni kullanan kişi benzinle 321,2 kuruş; mazotla 189,2 lira harcamış olacak. Köprü yolunu kullanan vatandaş ise benzinli araç kullanırsa 550 lira yakıt için harcayacak; mazotlu araç kullanırsa da 330 lira harcayacak. Köprü yoluyla giden benzine 229 lira, mazota ise 141 lira daha az ödeme yapacak. Yani toplamda 370 lira akaryakıt tasarrufu sağlanacak.



52 milyon saat zaman tasarrufu


Ancak trafiğin yoğunluğu ve stresini düşününce cepten ekstra çıkacak ücret çok da düşündürücü olmuyor. Köprü yolunu kullanan bir kişi ayda 4 bin 400 dakika (73 saat), Avrasya Tüneli'nin ayda sadece 660 dakikasını (11 saat) harcayacak. Yani bir kişi Avrasya Tüneli ile birlikte 3 bin 740 dakika zamandan tasarruf etmiş olacak. 29 kilometrelik yolu 14,6 kilometreye düşüren tünelle birlikte yolculuk sürelerindeki kısalma ile yılda tüm geçişlerle birlikte yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu sağlanacak. Ayrıca tünel sayesinde araçların yaydığı emisyon miktarı (karbon monoksit, karbon dioksit, azot oksitler, partikül madde vb.) yılda yaklaşık 82 bin ton azaltılarak çevresel katkı oluşturacak.





Yoğun güzergah


Avrasya Tüneli, Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneli ile birbirine bağlıyor. İstanbul'da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet veren Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor.



Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşurken, Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları gerçekleştirildi. Sarayburnu-Kazlıçeşme ile Harem-Göztepe arasında yer alan yaklaşım yolları genişletilerek kavşak, araç alt geçitleri ve yaya üst geçitleri inşa edildi.



Tünel geçişi ve yol iyileştirme-genişletme çalışmaları, bütüncül bir yapıda araç trafiğini rahatlatıyor. İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi kayda değer miktarda azalırken, güvenli ve konforlu yolculuğun ayrıcalığını yaşamak mümkün hale geliyor. Ayrıca çevre ve gürültü kirliliğinin azalmasına da katkı sağlanmış oluyor.





Tünelde dev ekonomi


Avrasya Tüneli'yle birlikte araç geçiş ücretlerinden elde edilecek gelirin kamu ile paylaşımı ve ödenen vergiler sayesinde yılda yaklaşık 180 milyon TL devlet geliri sağlanacak. Hem 15 Temmuz Şehitler Köprüsü hem Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden bu yıl elde edilen 268 milyon civarında. Bu yıl boyunca iki köprüden geçen araç sayısı 124 milyon, tünelde geçiş hedefi ise yıllık 25 milyon araç. Yani tünelden geçen araç sayısı iki köprünün dörtte biri kadar etse bile 180 milyon liralık katkı yapması ise dikkatleri tünele çekiyor.



"Selfie çekmeyin"


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, açılışından itibaren yoğun ilginin olduğu Avrasya Tüneli'ne ilişkin olarak, "Saat 07.00-21.00 arası yani 14 saat boyunca Asya yakasından Avrupa yakasına 10 bin 938 araç geçti, Avrupa yakasından Asya yakasına ise 13 bin araç geçti, yani ilk günde toplam 23 bin 938 araç geçmiş oldu" açıklamasını yaptı. Sürücüleri fotoğraf çekimi konusunda uyaran Arslan, “Avrasya Tüneli insanımızın gurur projesi, insanlarımız tünelden geçerken duruyorlar, resim çekiyorlar. Selfie çekiyorlar. Elbette gurur projelerini fotoğraflamak, selfie çekmek güzeldir ancak trafiği çok aksatıyorlar. Başka insanların hayatını tehlikeye sokuyorlar. İstirhamımız o ki durup özellikle fotoğraf çekmesinler. Hem trafiği tehlikeye sokmasınlar. Kendi hayatlarını da başka insanlarında hayatlarını tehlikeye sokmasınlar" dedi.






Trafik stresi hasta ediyor


Avrasya Tüneli hem trafiği rahatlattığı hem de zamandan tasarruf ettirdiği için sağlık çevrelerince de olumlu karşılanıyor. Çünkü trafik stresi bilimsel araştırmalarca da kanıtlanmış. Trafikte zaman kaybıyla birlikte sağlık kaybı da yaşanabiliyor. Her gün trafikte uzun süre araç içinde hareketsiz kalmak, trafik gürültüsünü çekmek ve trafik yoğunluğunun yaşattığı stres, birçok sağlık problemlerine de neden olabiliyor. Öyle ki bel ve boyun ağrılarından idrar yolu enfeksiyonlarına, kabızlıktan hemoroidlere, tansiyon yüksekliğinden kalp krizine, anksiyeteden panik atağa kadar pek çok hastalık trafikte uzun süre zaman geçirdiğimizde tetiklenebiliyor.



Kalp krizi riski


Yapılan çalışmalar, araçların motor sesi, fren sesi, korna sesi, toplu taşıma araçlarında yolcuların sesi gibi sürekli trafik gürültüsüne maruz kalmanın kalp krizi geçirme riskini artırdığını gösteriyor. Trafikte uzun süre geçirmek giderek biriken stres hormonlarının artışına, stres hormonlarının artışı da mide ülserlerine, tansiyon yükselmesine, hatta kalp krizinin tetiklenmesine yol açabiliyor. Trafikte gürültüye bağlı olarak ayrıca huzursuzluk, baş ağrısı, kulaklarda çınlama, çarpıntı, sinir sisteminin uyarılması sonucu da epilepsi atakları tetiklenebiliyor. Ayrıca taşıtlardan çıkan egzoz gazları ve dışarıdaki hava kirliliğinin etkisiyle araçta bulunan kişilerde karbonmonoksit gazı nedeniyle zehirlenmeler oluşabiliyor. Hem karbonmonoksit hem de diğer zararlı gazlara bağlı olarak; baş ağrısı, gözlerde ve boğazda yanma hissi, gıcık hissi ve öksürük gibi çeşitli solunum problemleri ortaya çıkabiliyor. Bu durum stresle birleştiğinde, astımlılarda astım nöbetlerinin gelişmesini kolaylaştırabiliyor.





#Avrasya Tüneli
#Benzin
#Tasarruf
#Trafik
#Köprü
#Trafik stresi
7 yıl önce