|

Depremin faturasını nesiller öder

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, olası bir İstanbul depreminin Türkiye'yi birkaç on yıl geriye götüreceğini belirtti. Topbaş, "Bunun faturasını nesiller ödemek zorunda kalır. Ekonomi dibe vurur. Bu riskten kurtulmak için kentsel dönüşüm yaptık. Riskli 10 ilçe tarandı" dedi

Şamil Kucur
00:00 - 12/11/2011 Cumartesi
Güncelleme: 01:59 - 12/11/2011 Cumartesi
Yeni Şafak
Depremin faturasını  nesiller öder
Depremin faturasını nesiller öder

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'da meydana gelecek olası bir depremin, Van depreminden çok daha farklı olacağını, Türkiye'yi birkaç on yıl geriye götüreceğini belirtti. Topbaş, Kadıköy-Kartal metrosunun test sürüşünün ardından gazetecilerin İstanbul'da meydana gelecek olası depreme ilişkin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin, 'Başbakan Erdoğan'ın, ruhsatsız ve çürük binaların yıkılacağına dair bir açıklaması olmuştu. Bu konuda atılmış bir adım var mı?' sorusu üzerine Topbaş, şu yanıtı verdi: 'Göreve başladığımda, 'İstanbul'da öncelikli sorun nedir?' diye sorulduğu zaman hep İstanbul'un öncelikli sorunu deprem ama ulaşım günlük hayatımızı etkilediği için hep ulaşımı konuşuyoruz. Esasında hep depremi konuşmamız gerekiyor. Deprem konusunda bu kentte çok ciddi çalışmalar yaptık. Kentin jeolojik etütlerini tamamlayarak ve olası zemin tepkilerini görebilecek bir sistemi kurduk. Buna göre artık yapıların, parsel ve arsa boyutunda sondajı yapılarak yapı yapma izinleri veriliyor. Belediye binaları, viyadükler, köprüler ve bizim sorumluluk alanımız içinde olan alanlarla ilgili ilgili bir sorun yok. Valilikte, Özel İdare marifetiyle hastane ve okullarla ilgili çalışmalar sürdürülüyor.'

RİSKTEN KURTULMALIYIZ

Depremle ilgili sorunun, esasında vatandaşın yaşadığı yerle ilgili olduğunu belirten Topbaş, 'İstanbul'da olası bir deprem, Van'dan çok daha farklı, Türkiye'yi birkaç on yıl geriye götürür ve faturasını nesiller boyu ödemek zorunda kalırız, sarsılırız. Dünyanın en önemli on ekonomisi arasında yer alan Türkiye dibe vurabilir. Türkiye nüfusunun yüzde 20'sini oluşturan İstanbul'un bu riskten kurtulması gerekir. Ne yaptık? 'Kentsel dönüşüm' dedik. Fikirtepe örneğinde, vatandaşlar memnun" dedi. Riskli yapılara ilişkin 10 ilçede tarama yapıldığını hatırlatan Topbaş, "Yakın bir tarihte, İstanbul'daki ilçe belediye başkanlarını top-layarak, deprem konusunda ciddi adımların atılması gerektiğini tekrar hatırlatacağım. Bugüne kadar 16 bin yıkım gerçekleştirdik. Bu yapıların ciddi boyutta deprem riski bulunan yapılardı. Kaçak yapılar ile riskli yapılar farklı. Adam kaçak yapmıştır, ama sağlamdır. Bizim ilk önce hayatımıza kast eden yapıların üzerine gitmemiz gerekiyor " şeklinde konuştu.


Kadıköy Kartal arası 29 dakika

İstanbul Avrupa Yakası'ndan sonra Anadolu Yakası'nda da metrosuna kavuştu. 9 şiddetindeki depreme dayanıklı olarak tasarlanan ve günde 1.5 milyon yolcu taşıma kapasitesine sahip Kartal-Kadıköy metro hattında, Topbaş test sürüşü yaptı. Topbaş, “Kartal'dan, Ayrılıkçeşme İstasyonu'na gelen vatandaşlarımız Marmaray ile Avrupa yakasındaki diğer istasyonlara geçebilecek. Kadıköy'den deniz ulaşımıyla da İstanbul'un istenilen noktasına ulaşılabilecek” dedi. Özellikle Anadolu yakası için bu hattın çok önemli olduğunu vurgulayan Başkan Topbaş, hattın 29 dakika gibi kısa bir sürede tamamlanacağını belirtti. Toplam uzunluğu 22 kilometre olan Kadıköy-Kartal metro hattının maliyetinin 1.6 milyar dolar olduğunu belirten Başkan Topbaş, bu hattı 4.5 kilometre daha Pendik-Kaynarca'ya kadar uzatacaklarını, bu hattın da devreye girmesiyle yapılan toplam harcamanın 3 katrilyon 225 milyar liraya ulaşacağını söyledi.

12 yıl önce