|

Reklam şantajı

Uluslararası reklam planlama ajanslarının Türkiye temsilcileri, Taksim olayları başlar başlamaz gazete ve televizyonlara verdikleri ilanları durdurdu. Ajanslar, 'Eylemler imajımızı zedeler' gerekçesini öne sürerken iptaller siyasi operasyon görüntüsü verdi.

İstihbarat Servisi
00:00 - 3/06/2013 Pazartesi
Güncelleme: 23:11 - 2/06/2013 Pazar
Yeni Şafak
Reklam şantajı
Reklam şantajı

Taksim Gezi Parkı olayları sırasında sosyal medyada hükümet karşıtı gruplar tarafından hedef gösterilen gazete ve televizyonlar, bir yandan uluslararası reklam kuruluşlarının Taksim olaylarını destekleyici yayın yapmaları için reklam şantajıyla karşı karşıya kaldı.

İMAJ BAHANESİYLE

Mindshareworld, Maxus, Mec, Mediacom, O.M.D, Carat, Vizeum, Starcom, Mediawest ve Universal Mccann gibi uluslararası reklam ajanslarının Türkiye temsilcilikleri, reklam planlamasını yürüttükleri Beko, Aygaz, Ford, Koçtaş, Arçelik, İklimSa, Lassa, Carrefoursa, Vodafone, Algida, Unilever, Visa, Ikea, Pegasus, Finansbank ve ING Bank'ın hafta sonu yayınlanacak milyonlarca liralık reklamlarını 'imaj' bahanesiyle kesti. Ajanslar, önümüzdeki dönemlerdeki anlaşmalarını da gözden geçirecekleri imasında bulundu.

Başbakan Erdoğan da bu baskıya dikkat çekerek, reklam verenlerin aracı kurumları aradan çıkarmasını istedi. Yerli ajanslar ise gösterilerin reklam politikalarını etkileyecek çapta olmadığını söyleyerek rutin uygulamalarını sürdürdü.

15-20 İPTAL BİRDEN

Toplumsal hassasiyetlerin tavan yaptığı altı günlük süreçte toplu reklam iptallerinin geldiğini belirten televizyon ve medya kuruluşlarının reklam yöneticileri şu ifadeleri kullandı: 'Bu tip olağanüstü hallerde reklam iptalleri mutlaka olur. Ancak hiçbir zaman bu denli yansıması olmamıştı. Daha önceki olaylarda 1-2 reklam iptalleriyle karşılaşırken 15-20 iptal birden geldi. Reyhanlı gibi çok daha sıkıntılı durumlarda bile benzer hassasiyete rastlamadık.'

Amaç medyayı baskı altına almak

Uluslararası reklam ajanslarının reklam gelirlerini keserek basını baskı altına almaya çalışmasının altında ise alkol lobisinin olduğu belirtiliyor. Alkolle ilgili olarak TBMM'de kabul edilen düzenlemenin alkol ilanlarını engelleyecek olmasının alkollü içeceklerle ilgili reklam pastasını elinde bulunduran ajanslar ile reklam gelirini kaybetmek istemeyen medya kuruluşlarını oldukça endişelendirdiği kaydediliyor. Ajansların Türkiye'deki sorumlu genel müdürleri özel görüşmelerde kaybedecekleri geliri itiraf ederken, konuyla ilgili ciddi lobi çalışmalarının yapıldığı vurgulanıyor. Yasanın önümüzdeki günlerde Cumhurbaşkanı Abdullah Gül tarafından onaylanacak olması da Taksim'deki olayların desteklenmesinin altındaki en önemli sebeplerden biri olarak gösteriliyor.


11 yıl önce