|

Dijital tüketimde zirvedeyiz ama anlayan kimse yok

Bilgi Üniversitesi İletişim Bölümü öğretim üyesi ve SosyalKafa adlı televizyon programının yapımcı - sunucusu Erkan Saka''ya göre biz Türkler dijital tüketim konusunda dünya ortalamasının üstündeyiz. Ancak dijital okur yazarlık alanında daha çok çalışma yapmamız gerekiyor.

Sernur Yassıkaya
00:00 - 10/02/2013 Pazar
Güncelleme: 15:28 - 9/02/2013 Cumartesi
Yeni Şafak
Dijital tüketimde zirvedeyiz ama anlayan kimse yok
Dijital tüketimde zirvedeyiz ama anlayan kimse yok

TweetN@m''da bu hafta Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi ve SosyalKafa programının yapımcısı ve sunucusu Erkan Saka (@sakaerka) ile akademi sosyal medya ilişkisini, ve dijital hayatını konuştuk.

Sizce akademimiz dijital dünyayı, dönüşümü anlamış durumda mı?

Akademi dönüşümün farkında ama anlama noktasında ağırdan alıyor. Dijitalleşme varolanın dijitale aktarılması olarak anlaşılıyor ilk etapta. Oysa dijitalle beraber akademik üretim ve değerlendirme tarzı da dönüşüyor, pedagojik ihtimaller de artıyor. Yoksa normal ders anlatımını kamera önünde yapıp, bunu çevrimiçinden yayınlamakla gerçek bir dijital dönüşüm olmuyor.

Tabii akademi dev bir aygıt. Bazı Amerikan üniversiteleri bize model oluyor örneğin. Ama herhalde burada öncelikle Türkiye''deki akademiyi kastediyoruz. Son bir iki yılda dijital dönüşümü görmezden gelmek imkansızlaştı ama genel olarak sosyal medyaya kaygıyla ya da dudak bükerek bakma durumu devam ediyor. Yeni Medya alanındaki çalışmalara da biraz mesafeli bakma durumu var. Yine de daha öncü çalışmalar yapan akademik birimler var. Ben de kendi fakültemi gururla anabilirim.

ORTALAMANIN ÜSTÜNDEYİZ
Bir akademisyen olarak her yıl onlarca öğrenciyle bir araya geliyorsunuz. Gençlerimiz tam olarak sosyal medyanın ne olduğunun farkında mı? Dijital okur yazarlığın neresindeyiz?

Dijital tüketim noktasında dünya ortalamasının bile üstündeyiz gibi gözüküyor. Ama bu okuryazar olduğumuz anlamına gelmiyor. Aslında sırf gençlerde değil, ortalama kullanıcıda da sosyal medyayı çok sınırlı bir şekilde anlama durumu var. En çok kullandığımız Facebook ve Twitter gibi mecraların bile çoğu özelliğinden haberdar değiliz. Özellikle güvenlik ayarları, paylaşım ayarları gibi konularda da cahilliğimiz sürüyor. Internet''le ortaya çıkan dev üretim potansiyelinin çok azı realize edilmiş durumda.

Ama ben gerçekten ümitliyim. Her geçen yıl öğrencilerimiz bu konularda daha bilinçli olarak geliyorlar, zaten sonrasında da bizim ''tedrisatımızdan'' geçiyorlar ki artık mezun öğrencilerimizin seviyesi konusunda iddialıyım.

DİJİTAL YERLİLERİN PROGRAMI
Sosyal Kafa adlı bir program yapıyorsunuz biraz bahseder misiniz?

SosyalKafa BJK TV''de Salı geceleri canlı olarak yayınlanan bir program. Tamamen gönüllülükle yürüyor. 20 kadar sosyalkafa dostu yapım sürecinin çeşitli süreçlerinde görev alıyor.

Programı Dijital Yerlilerin programı diye duyururken bu konuda samimiyetimizi koruduk. İçerik konusunda TV kanallarındaki en dijital yerli yanlısı program olduğunu iddia edebilirim. BJK TV yöneticileri bizi bu konuda çok rahat bıraktılar, biz de imkanlar dahilinde elimizden gelen en iyi içerik ve başlıklarla varolduk. Ama tabi özellikle teknik destek anlamında daha çok yardıma ihtiyacımız da var. Normal şartlarda TV''de yer bulamayacak ama yukarıda bahsetmeye çalıştığım potansiyelin işaretini taşıyan her girişim bizim doğal konuk adayımızdır. Bu arada bir aksilik olmazsa yakında mobil uygulamamız da çıkacak.

Hangi sosyal medya mecralarını kullanıyorsunuz.

Valla şimdi yanlış anlaşılacak sanırım ama ne varsa kullanmaya çalışıyorum. Ama tabi ki iş olsun diye hiçbir mecrayı kullanmadım. Her mecranın doğası farklı, ona göre bir kullanım gerekli. Hepsine yeterince zaman ayırmak da mümkün değil. Ben bütün bu işlere blogla başladım. Internet üretimimin temelinde o yatar. Erkan''s Field Diary (http://erkansaka.net) Ondan sonra Facebook ve Twitter gelir. Google Plus, Pinterest ve Instagram''da da aktif olarak varım. Friendfeed çok saygı duyduğum, bilgilendiğim ama pasif olarak izlediğim bir platform.

Telefonunuzda mutlaka olmalı dediğiniz 5 uygulama nedir?

Açık kaynak yanlısı olduğum için Apple ürünlerine tavır koyduğumdan mobil araçlara geçişim geç oldu. Twitter, Facebook- android uygulaması ne yazık ki çok yavaş hala- Foursquare, Instagram,

Whatsapp, Wordpress en çok kullandıklarım. Öyle pek sıra dışı uygulama yok yani.

Pulitzer ödüllü Afgan Fotoğrafçı Instagram''da

Afganistan hepimizin zihninde, savaşla, yoksullukla, yoksunlukla özdeşleşmiş bir ülke. Bu ülkeye dönük olumlu bir söz bulmak ve söylemek mümkün değildi. Ta ki Instagram''da 2012 yılının Son Dakika Fotoğrafçılığı dalında Pulitzer ödüllü fotoğrafçı Massoud Hossaini''yi (instagram.com/massoud151) tanıyıncaya dek. Massoud, instagrama yazdığı profilinde aslında çevre coğrafyamızdaki genç nüfusun his durumunu da öz bir şekilde dile getirmiş: ''Yanlış yerde doğdum, Afganistan; Yanlış yerde büyüdüm, İran; Yanlış yerde yaşıyor ve çalışıyor, Afganistan. Bakalım neler olacak.'' Massoud, Pulitzer ödülünü Afganistan''da gerçekleştirilen bir intihar saldırısı sonrası çektiği fotoğrafla elde etmiş. Aslında Afganistan''ın çektiği acının ve sessiz çığlığını da o fotoğrafla resmetmiş. Şimdi ise Afganistan''dan kareleri instagram''da açtığı hesabından dünya ile paylaşıyor. Savaş penceresinden baktığımız Afganistan''ın diğer yüzünü görmek için instagram''da Massoud''u takip etmenizi öneriyorum.

Twitter''ın fendi Facebook''u yendi!

2013 yılı dijital medyada bir dönemece daha şahit oldu. Mashable adlı internet sitesine göre ABD''deki TV şovlarının en büyüğü olan Super Bowl karşılaşmasında 24 milyon kez tweet atıldı. AllThingDigital adlı web sitesinden Peter Kafka da yazısında Super Bowl ile ilgili izleyici yorumlarında twitter''ın facebook ve Google+''ı geçerek ilk sıraya yükseldiğini yazdı. Ayrıca bu karşılaşmada twitter tarihinin saniye başına en fazla atılan tweet sayısında ikinci büyük rekor da geldi. Super Bowl''un bitiş anında saniye başına atılan tweet sayısı 12233''e yükseldi. Ayrıca ünlü pop star Madonna''nın maçın devre arasındaki şovu da, saniye başına aldığı 10245 tweet ile twitter rekorlar kitabında üçüncü sıraya yükseldi. Bu etkide twitter''ın mobil kullanıcılar için daha uygun bir mecra olmasının etkili olduğunu tahmin etmemek mümkün değil.

2013''te şifrelere dikkat!

Dünyaca ünlü danışmanlık firması Deloitte''nin 2013 Yılı Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon raporuna göre sadece şifreyle dijital mecrada güvenlik sağlama dönemi sona eriyor. Rapora göre 2013 yılında bireysel kullanıcılar tarafından ya da firmaların IT bölümlerince oluşturulan ve güçlü olduğu farzedilen şifrelerin yüzde 90''ı hacklenme tehlikesiyle karşı karşıya. Standart bir klavyedeki 94 karakterden oluşturulacak 8 karakterlik bir şifre 6,1 kuadrilyon seçenekten birisini oluşturuyor ve bu şifrenin ortalama bir bilgisayar tarafından çözülmesi için en fazla bir yıllık zaman ihtiyacı bulunuyor. Rapora göre yakın zamanda 6 milyon kişi ile yapılan bir deneyde, en fazla kullanılan 10 bin şifrenin, deneye katılan kişilerin yüzde 98,1''i tarafından kullanıldığını da unutmadan belirtelim. Gelişen teknoloji sadece bireysel kullanıcılar için değil değerli verilerde ve hesaplarda gözü olanlar için de yeni ve kolay imkanlar sunuyor. Sanal ortamda güvenlik artık şifrelerden ibaret değil!

60 saniyede sosyal medya

Her gün sosyal medya mecraları üzerinden milyonlarca insan çeşitli paylaşımlarda bulunuyor. Bu paylaşımlardan oluşan bir veri okyanusu ise her geçen gün genişliyor ve derinleşiyor. Son yapılan bir ölçümleme bu okyanusa her 60 saniyede hangi mecralardan ne kadar veri aktığını göstermiş bulunuyor. Buna göre Pinterest''e 1090 ziyaretçi geliyor, foursquare''de 2000 check-in yapılıyor, flickr''a 3125 fotoğraf yükleniyor, Linkedin''de 7610 araştırma gerçekleştiriliyor, twitter''da 175bin tweet atılıyor, facebook''ta 700 bin mesaj paylaşılıyor ve YouTube''ta 2 milyon video izleniyor. Tüm bu veriler, sosyal medya mecralarının her anlamıyla küresel iletişim ve etkileşimin asli kaynağı olmaya başladığını göstermesi açısından da anlamlı. Paylaştıkça ''varolduğumuz'' bir dünyada artık yaşıyoruz.

14 Şubat''tan Şirince etkilenmiyormuş

Yine bir 14 Şubat yaklaştı ve sosyal medyanın gündeminde yeniden o gün ile ilgili sevgi ve nefret karışımı tweetler ve elbette farklı 14 Şubat gündemleri kendini gösterdi.

@mustafataha 14 Şubat''taki Zenit-Liverpool Europa League maçı billboardlarda yerini almış bile...

@EdebiyatHaber 14 Şubat Dünya Öykü Günü kutlanıyor.

@KizAtasozu 14 Şubat''ta Şirinceye yerleşcem orası etkilenmiyormuş.

@internetvekili 14 Şubat bizim için sadece klon koyun dolly''in ölüm yıl dönümüdür. Yastayız.

@YoncaEvcimik 14 şubat saat 13.00 Kadıköy meydanda tüm dünya ile ayni anda ''Kadına şiddet'' için dans ediyoruz..

@cerenkenar 14 şubat deyince aklıma gelen tek sey refik hariri suikastinin yıldönümü. #evetterapifenafikirdegil

11 yıl önce