|

132 yıllık şirket Kodak iflas korumaya başvurdu

00:00 - 19/01/2012 Perşembe
Güncelleme: 16:29 - 19/01/2012 Perşembe
Yeni Şafak
132 yıllık şirket Kodak iflas korumaya başvurdu
132 yıllık şirket Kodak iflas korumaya başvurdu

Fotoğrafçılığın simgesi Eastman Kodak, dün New York'ta iflas korumaya başvurdu.

Dijital teknolojinin yükselişiyle ve film işinde ortaya çıkan rekabetle başetmek için yıllardır mücadele veren 132 yıllık geçmişe sahip Eastman Kodak, New York'ta Manhattan'da iflas mahkemesine başvuruda bulundu.

Şirket, faaliyetlerine devam edeceğini ve iflas koruma yoluyla maliyetlerini kısarak ve patent haklarından bazılarını satarak iflas korumadan çıkmayı umduğunu açıkladı. 

Açıklamada, 'İşletmenin yeniden yapılandırılması, ABD'de ve dışarıda likiditeyi desteklemeyi, stratejik olmayan fikri mülkiyet haklarıyla gelir sağlamayı, yasal yükümlülüklerini adaletli biçimde çözmeyi ve şirketin en değerli iş koluna odaklanmaya olanak sağlamayı hedefliyor' denildi.

Hukuk firması Sullivan & Cromwell ve yatırım bankası Lazard Ltd'nin yanı sıra danışmanlık şirketi FTI Consulting'in iflas koruma sürecinde Kodak'a danışmanlık yapacağı belirtilen iflas dilekçesinde, şirketin 5,1 milyar dolar varlığı ve 6,75 milyar dolar borcu bulunduğu ifade edildi.

Kodak'ın alacaklıları arasında Wal-Mart Stores, Target, Best Buy, Amazon.com, Sony Studios, Warner Brothers, Disney Studios, Paramount Studios ve cep telefonu üreticisi Nokia sayıldı.

İflas koruma sürecinde mali açıdan varlığını sürdürmek için Citigroup'dan 950 milyon dolar sağlayan Kodak'ın, yeniden yapılanma sürecini FTI Consulting'in Başkan Yardımcısı Dominic Di Napoli yönetecek. 

Kodak Üst Yöneticisi Antonio Perez, 'İflas koruma başvurusu gerekli bir adım ve Kodak'ın geleceği için doğru tutum' dedi.


-İflas korumaya giden süreç-


Kodak'ın durumu geleneksel film işinden gelirlerinin düşmesi, dijital kameralarda ve yazıcılarda Canon ve Hewlett-Packard (HP) gibi firmalarla on yıldır süren rekabette geri kalması yüzünden kötüleşti. Kodak'ı, düşen film satışları arasında yazıcı satan bir şirkete dönüştürme çabaları ve emeklilere olan yükümlülükleri şirkete pahalıya patladı.  

Şirketin CEO'luğuna 2005 yılında getirilen eski Hewlett-Packard CEO'su Antonio Perez, HP'deki başarısını Kodak'ta tekrarlayamadı. 

Yazıcı işindeki stratejisi sorgulanan Perez, Kodak'ın başına geldikten sonra şirket her yıl para kaybetmeye başladı ve 2005 yılından bu yana şirketin piyasa değeri geçen yıl itibariyle 7,2 milyar dolar eridi. Son yedi yılda altı yıl arka arkaya zarar eden Kodak'ın bir yıl önce 1,4 milyar dolar olan nakidi 862 milyon dolara geriledi.

Kodak'ın sorunları 2011 yılında Perez'in, gelir yaratmak adına Kodak'ın patent haklarını satılığa çıkarma stratejisini açıklamasıyla en üst seviyeye çıktı. Geçen yıl Ağustos ayında 1,100 dijital patentini satılığa çıkaran Kodak, patentleri satılıncaya kadar yüzmilyonlarca dolar borçlanmak için hedge fonlarla yaptığı görüşmelerden sonuç elde edemedi.

Şirketin geçen yıl Eylül ayında kendi kredi hattından 160 milyon dolar çekmesi nakit sıkıntısını iyice açığa çıkardı, bundan sonra Kodak yeniden yapılanma için avukatlar ve danışmanlar tutmaya başladı. 

Kodak, geçen yıl Kasım ayında daha fazla borçlanamazsa ya da patentlerinden bazılarını satamazsa 2012 yılında ayakta kalamayacağını açıkladı.

Zirve döneminde küresel çapta 145 bin kişiye istihdam sağlayan şirket, 10 yıl önce 70 bin kişiyi çalıştırırken, bu sayı şu anda 19 binin altına gerilemiş bulunuyor.


-Kodak'ın tarihi-


Kodak'ın kurucusu George Eastman, Nisan 1880'de, New York'ta Rochester'daki State Caddesi'nde bir binanın üçüncü katını kiralayarak satmak üzere kuru plakalar üretmeye başladı. Eastman ve Henry Strong, 'Eastman Dry Plate Company' adlı bir ortaklık kurdu.

Eastman, 1888'de Kodak fotoğraf makinesini 'siz düğmeye basın, gerisini bize bırakın' sloganıyla piyasaya sürdü. Bu makina 25 dolardan satışa sunuldu. Eastman Company, Eastman Dry Plate Company'nin varlıklarını satın aldı ve 1892 yılında şirketin adı Eastman Kodak Company oldu.

Kodak, 1900 yılında Brownie adlı kameraları 1 dolardan satışa sundu. Kodak, 1908 yılında kolaylıkla alev alabilir selüloz nitrat yerine selüloz asetat taban kullanılan ilk filmi üretti ve şirketin dünya çapında çalışan sayısı 5 bini aştı.

Şirket, 1929 yılında sesli film çekme olanağı sunan ilk sinema filmini tanıttı, istihdam ettiği kişi sayısı 20 bini geçti.

George Eastman'ın öldüğü 1932 yılında ilk 8 milimetre amatör sinema filmi, kameralar ve projektörler tanıtıldı.

Kodak, 1935 yılında 'Kodachrome' filmini piyasaya sürdü ve ticari olarak başarı kazanan ilk amatör renkli film oldu.

Kodak kullanıcılarının sayısı 1959 yılında 100 bini geçti. 1962 yılında şirketin ABD'deki satışları ilk kez 1 milyar doları aştı.

Şirket, 1963 yılında Instamatic fotoğraf makinalarını piyasaya sürdü. Bu fotoğraf makinaları 1970 yılına kadar 50 milyondan fazla üretildi. 

Kodak, 1975 yılında ilk dijital fotoğraf makinasını üretti. Kodak 1980 yılında 100'üncü yılını kutlarken, 1981 yılında şirketin satışları 10 milyar dolar sınırını geçti. 

Firma, 1987 yılında tek kullanımlık kameraları piyasaya sürdü. 

Kodak, 1997 yılında isteyenlerin internette fotoğraf yüklemesine ve paylaşmasına olanak sağlayan 'Kodak Picture Network'u tanıttı. 

Şirket, 2004 yılında satışların ve karların düşmesiyle ABD, Kanada ve Avrupa'da film takılan fotoğraf makinası satışını sonlandıracağını açıkladı.

Kodak'ın CEO'luğuna 2005 yılında Antonio Perez getirildi.

Perez'in, şirketi dijital çağa taşıma stratejisi kapsamında Kodak, 2007 yılında ilk mürekkep püskürtmeli yazıcısını sattı.

Kodak, 2010 yılında dijital ticari yazıcısı Prosper Press'i satmaya başladı.

12 yıl önce