|

Dijitalsiz pazarlama hayal

IBM'in dünya genelinde 1.734 üst düzey pazarlama direktörüyle görüşerek gerçekleştirdiği "IBM Küresel Pazarlama Direktörleri 2011" araştırmasının sonuçlarına göre, dijital dönüşümden yararlanmadan, sosyal paylaşım sitelerini etkin kullanmadan pazarlama faaliyetlerinde başarıyı yakalamak artık çok zor

Melih Bayram Dede
00:00 - 7/11/2011 Pazartesi
Güncelleme: 23:57 - 6/11/2011 Pazar
Yeni Şafak
Dijitalsiz pazarlama hayal
Dijitalsiz pazarlama hayal

IBM'in Şubat-Haziran 2011 arasında, Türkiye'nin de aralarında bulunduğu 64 ülkeden ve 19 sektörden 1.734 Üst Düzey Pazarlama Direktörüyle (CMO) görüşerek gerçekleştirdiği "IBM Küresel Pazarlama Direktörleri 2011" Araştırması'nın sonuçları yayınlandı. Araştırmaya göre, dünyanın önde gelen CMO'ların büyük kısmı müşterileriyle ilişki kurma şekillerinde kritik ve kalıcı bir değişim gerektiğinin farkındalar fakat pazarlama organizasyonlarının bu değişime ne kadar hazır olduğundan emin değiller. Öte yandan, akıllı aygıtların, sosyal medyanın ve yüksek hacimli verilerin hızla yaygınlaşması ve yeni müşteri kitlesinin belirmesi, teknolojiyi, pazarlama birimlerinin değişimi yönetmelerindeki en kritik başarı faktörü haline getiriyor.

ÖNCELİK MÜŞTERİYE YAKINLIK

Araştırmada görüş bildiren CMO'ların çoğu birincil önceliklerini müşteriye yakınlık olarak tanımlıyor ve pazarlama sektörünü değerlendirmek için yapılan ölçümlerin bir değişimden geçtiğini ifade ediyorlar. Buna rağmen Pazarlama direktörlerinin ciddi bir kısmı 20. yüzyıldaki pazarlama ve iletişim yaklaşımları konusunda kendilerini yetersiz görüyorlar. Yöneticilerin yüzde 80'inden fazlası halen ilk tercihlerinin pazar araştırmaları ve rakiplerle karşılaştırmalı değerlendirmeler yapmak gibi geleneksel bilgi kaynakları olduğunu ve yüzde 68'i de stratejik kararlar almak için satış kampanyası analizlerine güvendiklerini belirtiyor. 2015 yılına kadar gerçekleştirilecek pazarlama harcamalarının yatırım geri dönüşünün, başarıları açısından en önemli gösterge olacağını düşünen yüzde 63'lük oran içerisinde sadece yüzde 44'ü pazarlamanın yatırım getirisinden sorumlu tutulmaya tam olarak hazır olduğunu hissediyor. En başarılı şirketler arasında bile, Pazarlama direktörlerinin yüzde 50'sinin kesin rakamlar sağlamaya hazır olmadığını düşünmesi araştırmanın bir diğer dikkat çeken bulgusu olarak gösterilebilir.

YOL GÖSTERİCİ BİR ARAŞTIRMA

IBM CMO 2011 Araştırması'yla ilgili olarak bir değerlendirme yapan IBM Türk Pazarlama ve Kurumsal İletişim Müdürü Canan Ersoy "Geleceğe hazırlanma ve bugünü betimleme konusunda yol gösterici olan bu çalışmada Pazarlama Direktörleri arasında bir fikir birliği olduğunu gözlemledik. İçinde bulunduğumuz dönemde pazarlama uygulamaları daha önce görülmemiş bir değişimden geçiyor ve pazarlama direktörlerini her alanda sınıyor. Bu araştırma, değişimi yönetebilmek ve dönüşüm sürecinden başarıyla çıkmak için ihtiyaç duyulan stratejik zorunluluklara işaret ediyor." diye ifade ediyor.

2011 IBM Küresel Pazarlama Yöneticisi Araştırması'nın tamamına ulaşmak için http://ibm.com/cmostudy sayfasını ziyaret edebilirsiniz.


Sosyal paylaşım sitelerini takip etmek zorunluluk

750 milyonun üzerinde kullanıcısı olan Facebook'ta ortalama bir kullanıcı ayda 90 parça içerik yayınlarken, Twitter kullanıcıları günde 140 milyon tweet gönderiyor, 490 milyon YouTube kullanıcısı siteye, 60 günde büyük bir TV kanalının 60 yılda oluşturacağından daha çok video yüklüyor. Mobil ticaretin, her yıl yüzde 39'luk bir büyüme ile 2016'ya kadar 31 milyar dolara, pazardaki tablet sayısının yıl sonuna kadar 70 milyona, 2015'e kadar ise 294 milyona çıkması öngörülüyor. Akıllı telefonlardan, tabletlere uzanan yeni pazarlama kanalları pazarlama yöneticileri için dikkate alınması gereken öncelikler haline geliyor. "3-5 yıllık süreçte en çok hangi niteliklere gereksinim duyacakları" sorusuna CMO'ların yüzde 28'i teknoloji, yüzde 25'i sosyal medya uzmanlığı ve yüzde 16'sı finansal zeka yanıtını veriyor. Şu anda blogları takip etiklerini söyleyen CMO'ların oranı yüzde 26, üçüncü şahısların yorumlarını takip edenlerin oranı yüzde 42 ve tüketici yorumlarını takip edenlerin oranı ise yüzde 48 seviyesinde seyrederken, pazarlama yöneticilerin yüzde 82'si önümüzdeki 5 yıl içerisinde sosyal medya kullanımlarını artıracaklarını söylüyorlar.



12 yıl önce