|

Krizde şirketler online reklama yöneldi

Küresel ekonomik kriz dünyayı etkisi altında tutarken bazı alanlar diğerlerinin karşısında avantajlı duruma geçiyor. Firmalar geleneksel pazarlama yöntemlerine giderek daha az harcama yaparken dijital yöntemler çok daha fazla tercih ediliyor.

Melih Bayram Dede
00:00 - 13/05/2009 Çarşamba
Güncelleme: 16:50 - 13/05/2009 Çarşamba
Yeni Şafak
Krizde şirketler online reklama yöneldi
Krizde şirketler online reklama yöneldi

Amerika'da başlayan ekonomik kriz, kısa süre içerisinde birçok sektöre yayıldı. Pazarlama faaliyetlerine devam eden firmalar, doğru yatırımları yapmayı ve doğru kişilere ulaşmayı hedefleyen bir strateji benimsemeye başladı. Bunun için de daha etkili ve daha ekonomik pazarlama yöntemlerine yönelmeye başladılar. Maliyet rakamlarının yüksekliğinden dolayı da dijital pazarlama ve interaktif projeler kısa süre içerisinde en çok tercih edilen ve en iyi geri dönüş alınan yatırımlar halini aldı.


Tüm dünyada durum böyle iken Türkiye'de de benzer gelişmeler yaşanmakta. Bu gelişmelere en somut örneklerden biri de Türkiye'nin en büyük dijital pazarlama ajansı adinteractive'de yaşanıyor. Geleneksel pazarlama pastasının büyük oranda gerilediği 2009'un birinci çeyreğinde yüzde 85 büyüdü.


Online platformda yaptığı yaratıcı fikirleriyle adından söz ettiren adinteractive, diğer reklam ajanslarının aksine geleneksel yöntemlerin dışına çıkarak markalarına www.adinteractive.com.tr adresinde de görüleceği üzere doğrudan geri dönüş sağlayabilen satış artırıcı projeler geliştirebiliyor. Öyle ki her geçen gün müşteri portföyünü genişleten ajansa otomotivden gıdaya, elektronik ve beyaz eşyadan finansa birçok sektörden satış artırıcı dijital proje talepleri yağıyor. Ajansın geliştirdiği interaktif projeler 360º pazarlama odağında diğer mecralarla da entegre çalşabiliyor. Satış odaklı olarak “akıllı pazarlama“ çerçevesinde online mecranın ve arama motorlarının da sağladığı teknolojik olanaklarla hedef vuruşlu başarılı kampanyalara imza atılabiliyor.


adinteractive'in Kurucusu ve Başkanı Köksal Abdurrahmanoğlu konuyla alakalı şunları belirtti; “Artık firmalar büyük paralar verip büyük mecralarla pazarlama yapmak istemiyor. Yaratıcı ve geri dönüşü ölçülebilir ekonomik ama etkili yatırımlar şu anda daha çok tercih ediliyor. Markalarımız her interaktif projede müşterilerinin demografik yapısı, satın alma eğilimleri ve alışkanlıkları gibi konularda da fikir sahibi olabiliyorlar. Kayıt altına aldıkları sadık müşterilerine de çok daha cazip öneri ve kampanyalarla ulaşabilen markalar online ortamda kendi iletişim mecralarına sahip olmanın ve müşterilerine anında ve direk ulaşmanın keyfini yaşıyorlar. Müşterilerine hiç olmadıkları kadar yakınlaştığını hisseden markalar pazarlama projelerini giderek daha ucuz ve daha verimli bir alan olan dijital tarafa kaydırmaya başladı. Geleneksel pazarlamanın pastadaki payı azalırken dijital ve interaktif projelerin sayısı katlanarak artıyor. Krizde bu mecraya yatırım yapan markalar hem krizden daha az etkileniyor hem de rakipleri karşısında büyük rekabet avantajı sağlıyor.”



Yapılan araştırmalar gösteriyor ki ekonomik krize rağmen dijital dünya sanılandan daha hızlı büyüyor. Dünyanın dört bir tarafından da konuyla ilgili sonuçlar açıklanıyor. Örneğin Internet Advertising Bureau (IAB)'nun 30 Martta yayınladığı rapora göre IAB Amerika CEO'su online reklamcılık 2008'de yüzde 10.8 büyürken genel reklamcılık sektörü 2008'de yüzde 2.6 küçüldü. Randall Rothenberg'e göre online mecranın müşteriler üzerinde etkili olması ve ölçülebilir sonuçlar ortaya koyabilmesinden dolayı geleneksel reklamdan dijitale dramatik bir geçiş yaşanıyor. Bu belirsiz ekonomik koşullarda pazarlamacılar azla çok daha fazlasını yapabilmek için müşterileriyle derin ve sürekli ilişikiler kurmaları gerektiğini çok iyi biliyorlar. Dijitale yönelen deneyim-pazarlamacıları ekonominin iyileşmesiyle bu yatırımlarının karşılığını fazlasıyla alıyor olacak.


eMarketer'a göre 2009'da toplam reklamcılık sektörünün yüzde 10'ları aşan önemli bir düşüş göstereceği tahmin ediliyor. Tüm bu negatif göstergelere rağmen online reklamcılığın 2009'da yüzde 9 civarında büyüyeceğini tahmin eden eMarketer Kurucusu ve CEO'su Geoff Ramsey'e göre online mecra ekonomik fırtınayı sorunsuz atlatacak.


Türkiye'deki durum ise çok daha çarpıcı. Dijital reklamcılığın gelişiminin en güncel göstergesi olarak Reklamcılar Derneği'nin paylaştığı son bilgiyi verebiliriz. Buna göre, 2008'de medya yatırımları açısından ana mecralarda yüzde 8'lere varan düşüşler yaşanırken Internet yüzde 80 civarında büyüdü. Ekonomik krizden dolayı 2009'da Türk ve dünya reklam piyasasında, yüzde 15-20 seviyelerinde düşüş gerçekleşeceğini, buna rağmen internet reklamlarında 2009'da yüzde 15 civarında artış bekleniyor.


15 yıl önce