|

Rus arama devi Yandex Türkiye'de

Avrupa'nın en büyük internet şirketi olan Rus arama devi Yandex, Türkiye'ye özel arama motorunu kullanıma sundu. Ülke dışında ilk AR-GE ekibini İstanbul'da kuran şirket, 50 kişiyi sadece Türkiye'ye özel ürünler geliştirmek için görevlendirdi. Yandex'in hedefi bir yılda en az yüzde 20 pazar payına sahip olmak.

Melih Bayram Dede
00:00 - 21/09/2011 Çarşamba
Güncelleme: 01:28 - 21/09/2011 Çarşamba
Yeni Şafak
Rus arama devi Yandex Türkiye'de
Rus arama devi Yandex Türkiye'de

Rusya merkezli arama motoru Yandex, Türkiye pazarına giriş yaptı. Yandex'in Türkiye'ye gelişiyle ilgili olarak İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında konuşan şirketin kurucusu ve CEO'su Arkady Volozh, “Bugün bizler Türk halkına seçim şansı ve yepyeni bir arama motoru sunuyoruz. Bu aynı zamanda şirket olarak bizim için çok büyük bir adım. Biz 1990'lı yıllardan bu yana web araması üzerinde çalışıyor ve bunu en önemli işimiz olarak görüyoruz. İlk kez Rusya dışında faaliyet göstermeye başladık ve ilk olarak Türkiye'yi seçtik, çünkü Türkiye'de internet kullanıcı potansiyeli çok büyük ve çok fazla içerik var. Türkiye, çok fazla içerik üretiyor ve biz de indeksleyecek içerik bulabiliyoruz.” şeklinde konuştu.


ARAMA KALİTESİNDE İDDİALI

Yandex Türkiye Ürün Müdürü Alisher Hasanov da “Şu anda bizim tek amacımız, arama motorumuzu geliştirmek ve kullanıcılarımızın deneyimini iyileştirmek. Şu anda gelir elde etmek önceliğimiz değil. Türkiye'deki ekibimiz sayesinde servis kalitesini her geçen gün artırıyoruz. İstanbul ofisimizde halen analistler, yöneticiler ve çevirmenlerden oluşan büyük bir ekibimiz var. Türkiye ekibinin önemli bir kısmı özellikle arama servisinin kalitesi üzerinde yoğunlaşmış durumda. Ayrıca, ana servislerimizin gelişmesi konusundaki tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir” dedi.


YILLIK GELİRİ 440 MİLYON DOLAR

Volozh'un verdiği bilgiye göre, 2000 yılında kurulan Yandex, yüzde 64'lük pazar payıyla Avrupa'nın en büyük internet şirketi. 4 ülkede 11 ayrı ofiste 3 bin çalışanla faaliyet gösteriyor. Hisseleri ABD'deki NASDAQ borsasında işlem görüyor. 2010 itibariyle yıllık geliri 440 milyon dolar. Gelirinin yüzde 95'ini Rusya'dan sağlayan şirket ayrıca, Beyaz Rusya, Kazakistan ve Ukrayna'da faaliyet gösteriyor. Yandex, arama motoru hizmetlerinin yanı sıra, sınırsız depolama alanına sahip ücretsiz elektronik posta servisi de veriyor. 3 GB'a kadar boyutta elektronik posta gönderilebiliyor. Site üzerinde haberler, görsel arama, video arama, çeviri gibi servisler de yer alıyor.


YERLİ MOTOR YOKSA KÜRESEL GELİR

Bir ülkede yerel arama motoru yoksa, kullanıcıların küresel arama motorlarından yararlanmak zorunda kalacaklarını ifade eden Volozh, “Çünkü başka seçenek şanslar yok. Burada Google var. Bunun dışında bir seçenek olduğu insanların aklına bile gelmiyordu. Aslında seçim şansına ve seçim özgürlüğüne sahip olmak önemlidir. Alternatiflere sahip olmak, konforlu bir şeydir. Alternatifler olursa, kullanıcılar seçim şansına sahip olacak bu da kaliteyi yükseltecektir.” şeklinde konuştu.


50 kişilik AR-GE ekibi Türkiye için çalışıyor

Türkiye'de arama teknolojisi geliştiren ve bunun için Türkiye'de araştırma geliştirme ekibi kuran ilk şirket olduklarını belirten Yandex'in kurucusu ve CEO'su Arkady Volozh şunları söyledi: “50 kişilik AR-GE ekibimiz İstanbul'da sadece Türkiye için teknoloji geliştiriyor. Türkiye'de başlangıç olarak aramayla başlıyoruz. Diğer projelerimizi de ilerleyen dönemlerde Türk kamuoyuna duyuracağız. Önümüzde 1 yıllık süre içinde en az yüzde 20 pazar payına sahip olmayı planlıyoruz. Önümüzdeki birkaç ay içinde günde 1 milyon aramaya ulaşacağımızı tahmin ediyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde yasalara ve kurallara saygılı hareket ediyoruz. Sorunlu bir içerik olursa buna arama motorunda değil, kaynağında müdahale edilmesi gerekir. Biz doğrudan cinsel içerikli sayfaları görüntülememeye çalışıyoruz. O tür içerikler filtreleniyor.”


Nükleere çalışan şirket sayısı aramadan fazla

Arama motoru alanında dünyada sadece altı şirketin çalıştığını ifade eden Yandex'in kurucusu ve CEO'su Arkady Volozh, “Yaptığımız iş çok basit. Biz sorulara yanıt veriyoruz. İnsanlara yardımcı oluyoruz. 'Bugün hava nasıl olacak?', 'Bugün haberlerde ne var?', 'Bugün bloglarda ne var?' gibi dolaylı sorulara da biz cevap veriyoruz.” Dedi. Arama teknolojisinin zor bir alan haline geldiğini vurgulayan Volozh, “Bu alanda artık çok fazla şirket olmadığını görüyoruz. İşin içine bilgisayar gücü ve matematik giriyor. Yedi milyar insan yaşıyor ve sadece iki milyar insanın internete erişimi var. Yalnızca altı şirket arama konusunda faaliyet gösteriyor. Bunlar; Seznam, Yandex, Google, Naver, Baidu, Bing. Nükleer teknoloji alanında faaliyet gösteren daha fazla şirket var. Uzaya uydu gönderen bir çok şirket var. Uzay teknolojileri daha yaygın. Ama arama teknolojisi çok güç bir alan var bu alanda gösteren fazla şirket yok. Bu altı şirketin yalnızca üç tanesinin küresel alanda iddiası var. Dünya genelindeki global aramalar sadece bu üç şirket tarafından gerçekleştiriliyor.” şeklinde konuştu.


İnternette Türkçe içerik çok zengin

Yandex Servisler Pazarlama Müdürü Andrey Sebrant, internette Türkçe içeriğin zenginliğine dikkat çekerek, “Türkçe web, içerik açısından oldukça zengin. Dünyanın herhangi bir yerinde Türkçe içerik bulabiliyorsunuz. Yandex, Türkçe arama yapıldığında en doğru sonuçları getirecek şekilde geliştirildi. Milyarlarda sayfa arasında istenilen bilgileri bulup getirebiliyor. Arama sonuçlarında istenmeyen sonuçların gelmesini teknolojimiz sayesinde engelliyoruz. 300 haber sitesinden haberleri tarayarak, Yandex haber bölümünde kullanıcılara sunuyoruz. İnternet haber siteleri, internet trafiğine bağımlı. Bu nedenle biz haberlerin tüm içeriğini almıyoruz. Haberin tamamını okumak isteyenleri kaynak siteye gönderiyor ve haber kaynağına saygı gösteriyoruz.” dedi.



13 yıl önce