|

Teşhisi Watson koyacak

IBM'in yapay zekâya sahip süper bilgisayarı Watson, yakın gelecekte hastalara teşhis koymaya hazırlanıyor. Tüm tıp bilgileri yüklenecek olan süper bilgisayar Watson yine de son kararı doktora bırakacak.

Melih Bayram Dede
00:00 - 30/05/2011 Pazartesi
Güncelleme: 00:09 - 30/05/2011 Pazartesi
Yeni Şafak
Teşhisi Watson koyacak
Teşhisi Watson koyacak

IBM Türkiye, iş dünyasının “Akıllı Bilişim” ile nasıl rekabet avantajı kazanabileceğini göstermek amacıyla “Akıllı Teknoloji” adlı bir etkinlik düzenledi. Yapay zeka mucizesi Watson, analitik ve yüksek performanslı donanım araçları gibi en son trendler de etkinlikte gündemdeydi. Basın toplantısında etkinlik için ülkemize gelen IBM Sistem ve Teknolojiler Grubu, Watson Teknolojiden Sorumlu Yapay Zekâ Laboratuarının Yöneticisi Timothy Alpers ABD'de bir yarışma programında birinci olarak 1 milyon dolar ödül kazanan IBM'in yapay zekâ mucizesi akıllı bilgisayarı Watson ve altında yatan teknolojiyi anlattı. Alpers “IBM'in POWER 7 sistemiyle donatılmış, 500 GB veri hafızası, 10 GB Ethernet ağı, 15 terabayt hafızası olan Watson'un 3 saniyeden kısa sürede sorulara cevap verebilecek özellikleri var.” dedi.

KARARI WATSON VERİYOR

Alpers, 'akıllı bilişim' konusunda Watson isimli ürünü örnek gösterdi. Alpers konuyla ilgili şunları söyledi: “Watson dediğimiz sistem, insanın sorduğu sorulara cevap vermesini sağlayan bir ürün. Biz Watson'a sorulara verilecek cevapları değil, ham bilgileri koyduk. Wikipedia gibi kaynaklardaki ham bilgileri yükledik ve Watson bu bilgileri kullanarak, kendisine sorulan cevaplara makul cevaplar verebiliyor. Bu da kendisine büyük bir özgüven sağlıyor. Çünkü ABD'de katıldığı yarışmanın kuralları gereği, yanlış cevaplar kendisine puan kaybettiriyordu. İronileri, bulmacavari sorulara cevap verebiliyor. Bazıları bunun bir arama motoru olduğu iddia etti. Hayır bu bir arama motoru değil. Arama motoru aranılan kelimeleri kullanılarak, bununla ilgili sonuçları listeler. Watson ise, bilgileri öğrenerek analiz ederek cevaplar veriyor. Bazıları Watson'ın insanın yerini alıp almayacağını soruyor. Hayır, öyle bir şey mümkün değil. Watson'un geliştirilme amacı, insanların karar vermelerine yardımcı olmak.”

SAĞLIKTA DA KULLANILACAK

Watson'ın sağlık sektöründe de kullanılacağını ifade eden Aplers, “Mayo Clinic ile birlikte çalışmalarımız var. Örneğin, Watson'a tıp bilgilerini yüklemek ve hastaların teşhisine karar vermede doktorlara yardımcı olmasını amaçlıyoruz. Colombia Üniversitesi'yle de birlikte çalışıyoruz. Bir kaç yıl içinde doktorlara yardımcı olabilecek çözümlerin çıkacağını umuyoruz.” şeklinde konuştu. Alpers, “Verilen kararlarda hukuki sorumluluk olabilir mi?” şeklindeki bir soru üzerine, “Bu sistem karar sürecinde insanın yerini almaz. Çünkü karar verme insana ait olmalı. Uzun yıllar sonra bu mümkün olabilir.” dedi. Watson'ın 3 bin işlemciden oluştuğunu, bu 3 bin işlemcinin de aynı anda dört işlemi desteklediğini ifade eden Alpers, Watson'ın aynı anda birden fazla soruya cevap verebilecek şekilde de istenirse kurgulanabileceğini söyledi.


Sosyal medyayı analiz etmek de bizim işimiz

IBM Türk Sistem ve Teknoloji Grubu Teknik Satış ve Lab. Servisleri Müdürü Ercan Bulut, “Sosyal medya cephesindeki gelişmeler, şirketler ve devletler açısından yaşamın çok hızlı bir şekilde değişimine neden oldu. Tüm bu gelişmeler iş yapış şekillerini değiştiriyor. IBM bu konuyla ilgili olarak yeni evreni tanımlayarak, hızlı bir şekilde çözümler üretmek zorundaydı ve çözümler üretti. Mobil cephede de büyük değişimler yaşanıyor. Milyarlarca mobil cihazda farklı formatlarda akan verilerin, kurumların işleyişini ve çözümlerini anlamak için analiz edilmesi, işlenmesi gerekiyordu. IBM bunlardan hareketle, yeni sistem mimarilerinin nasıl olması gerektiğini, analitik çözümlerle 'akıllı bilişim' vizyonunu ortaya koydu.” dedi. IBM Türk Çözüm Yöneticisi Müjdat Timurçin ise, “Akıllı Bilgi İşlem, yığınsal verinin analizini yapabilecek şekilde, optimize edilmiş sistemlerle donanmış ve bulut olarak yönetilen bilgi işlem modelidir. Bu işlem modeli karar destek sistemlerinde kullanılıyor. Bir alışveriş merkezine girdiğinizde, GSM operatörünüz orada olduğunuzu algılayıp size uygun sonuçlar ve çözümler verebiliyorsa bu akıllı bilgi işlem teknolojisidir. Citibank'ta müşterilerle ilgili karar destek sisteminde 45 dakikalık bir işlem 20 dakikaya düşürüldü.” şeklinde konuştu.




13 yıl önce