|

Tüketici 'Goog'lamadan satın almıyor

Türkiye'deki internet kullanıcılarının yüzde 84'ü alışveriş yapmadan önce ürün ve hizmetleri internetten araştırarak satın alma kararı veriyor. Şirketler ise interneti günlük yaşamlarına entegre eden ve sayıları giderek artan tüketicilere ulaşmak için pazarlama anlayışlarını hızla değiştiriyor.

00:00 - 15/09/2006 Cuma
Güncelleme: 15:17 - 15/09/2006 Cuma
Yeni Şafak
Tüketici 'Goog'lamadan satın almıyor
Tüketici 'Goog'lamadan satın almıyor

ACNielsen'in Türkiye'de Google için yaptığı araştırma, internette yapılan aramaların internet dışı satın alma davranışı üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu gösterdi. Araştırmaya göre, Türkiye'deki internet kullanıcılarının yüzde 84'ü internet dışı alımlar yapmak için online olarak ürün veya hizmetleri araştırıyor. Bu araştırmalar sırasında ise Google yüzde 87.8'lik bir pay ile arama motorları arasında ilk sırada yer alıyor.


Google'ın ve diğer arama motorlarının tüketicilerin satınalma davranışlarına etkisini ortaya çıkarmak amacıyla Ağustos ayında yapılan araştırma, arama motorlarının, ürün veya hizmetleri araştırmak amacıyla kullanıldığını ve tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen önemli bir faktör olduğunu ortaya çıkarıyor. Bu durum, internet ve arama motorlarının etkisinin yalnızca online ile sınırlı kalmayıp, geleneksel perakende kanallarına da yayıldığını ortaya koyuyor.


ARAYIP BİLGİ EDİNİYOR

İnternet dışı kanallardan alım yapmak için online araştırma yapan tüketicilerin yüzde 97.9'u arama motorunun satın alma süreçlerinde büyük ölçüde yararlı olduğunu düşünüyor. Tüketicilerin yüzde 97'si ise arama motoru ile yaptıkları araştırma sonucunda karar vererek ürün ve hizmetleri internet dışı kanallardan satın alıyor.


Aranan ürünler bazında sonuçlar değerlendirildiğinde, yüzde 63.3 elektronik ürünler ve yüzde 40.1 ile perakende ürünler online olarak araştırılan ve internet dışı kanallardan satın alınan ürünler arasında ilk iki sırayı alıyor. Kullanıcıların internet dışı kanallardan alım yapmak için online olarak araştırdıkları diğer ürün kategorileri arasında ise, yüzde 34.4 seyahat ve yüzde 21.3 finans hizmetleri yer alıyor.


UÇAK BİLETİ İLK SIRADA

Araştırmanın sonuçlarına göre, havayolu şirketlerinin, bankaların, CD/DVD perakendecilerinin ve cep telefonu üreticilerinin internet siteleri online arama yapılıp internet dışı alımın gerçekleştirildiği siteler olarak sıralanıyor.


ACNielsen'in Türkiye'de yaptığı araştırmayla ilgili olarak Google Türkiye Ülke Müdürü Erem Karabey: “Dünya genelinde online pazarlama ve arama motoru reklamcılığı hızla büyüyor. Türkiye'de de bu alanlarda hızlı bir gelişme yaşanmaya başladı, çünkü tüketiciler artık televizyonun yanı sıra internet başında da zaman geçiriyor. Bugün tüketiciler medyaya ayırdıkları zamanın yüzde 37'sini TV'ye, yüzde 22'sini internete ve bunlardan çok daha düşük olarak yüzde 12'sini radyoya ve yüzde 10'unu gazete, dergi ve kitaplara ayırıyor. Tüketici davranışlarının değişmesine neden olan internet sayesinde artık tüketiciye verilecek mesajdan çok bu mesajın nerede daha etkili olarak verileceği konusu gündemde. Dolayısıyla ACNielsen'in yaptığı araştırma, reklamverenlerin pazarlama bütçelerinden internet mecrasına ve özellikle de arama motoru reklamcılığına pay ayırmaları gerektiğini gösteriyor” şeklinde konuştu.


PAZARLAMA DEĞİŞİM GEÇİRİYOR

Dünya genelinde yapılan araştırmalar artan internet kullanımının yalnızca tüketici davranışlarında değil, pazarlama şekillerinde de değişime neden olduğunu gösteriyor. The Economist dergisinin İstihbarat Birimi'nin dünya genelinde 200'den fazla yöneticiyle yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre, pazarlamacılar artık interneti günlük yaşamlarına entegre eden tüketicilere etkin bir şekilde ulaşılabilecek bir mecra olarak görüyor ve pazarlamacılar iş süreçlerini de internete odaklı olarak değiştiriyor.


Bu değişim de markalandırma, entegrasyon, ölçülebilirlik/sorumluluk ve iç organizasyon olarak dört alanda görülüyor. The Economist İstihbarat Birimi Kuzey Amerika İdari Hizmetler Müdürü Nigel Holloway konuya ilişkin yaptığı açıklamada, markalarını farklı mecralarla entegre eden ve ölçümleyebilen firmaların gelecekte başarılı olacaklarını belirtti.


On yıl önceki pazarlama ile şu andaki pazarlama şekilleri arasında büyük farklar var ve artık günümüzde pazarlama şekillerini online kurallar belirliyor. Google'ın Bölge Pazarlama Müdürü Patrick Keane bu konuda “Dünya genelindeki tüketiciler dijital ve dünyevi hayatlar arasında önemli bir farklılık görmüyor. Birçok pazarlamacı bütçelerini dijital dünyanın avantajlarından yararlanacak şekile dönüştürüyor ve interneti hızla benimsiyor” dedi.


HANGİ ALANLARDA DEĞİŞİM VAR?

Markalandırma: Müşterilerin ürün ve hizmetlerle ilgili bilgileri aramalarına ve araştırmalarına olanak sağlayan interaktif araç ve içeriklerin marka servetleri haline geldiğini gören pazarlamacılar online markalandırmayı stratejik ve taktiksel hedef olarak görmeye başladı.


Entegrasyon: Araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 52'si online ve offline pazarlama çabalarını birbirlerine paralel olarak hareket ettiğini veya hiç entegre edilemediğini savunuyorlar. Yöneticiler daha fazla entegre olma ihtiyacının pazarlama departmanlarının içindeki yaratıcı çabaları ve medya planlama/satın alma fonksiyonlarını ayıran kurumsal çizgiyi sildiğini ifade ediyorlar.


Ölçme/Sorumluluk: Herhangi bir pazarlama kampanyasının başarısı, pazarlamacının sonuçları ölçebilmesine ve bunları online pazarlamanın belirgin avantajlarının olduğu bir alanla ya da spesifik hedeflerle birleştirebilmesine bağlı olarak artar ve azalır.


İç organizasyon. Pazarlama departmanları rollerini işbirlikleri, ortak girişimler ve hatta ürün veya hizmetin yenilenmesi gibi diğer ortak çalışmalara yaydıklarından, yeni teşvik edici yapılar ve diğer kurumsal yeniliklere ihtiyaç duyulacaktır.

18 yıl önce