AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
Y A Z A R L A R
İhale sürecinin durması ve durdurulması

Kamu İhale Kurumu, şikayet inceleme süreci devam ederken ihaleyi yapan idarelerin ihaleleri sonuçlandırılmasını doğrudan etkileyecek radikal bir karar almıştır. İhalelere Karşı Yapılacak İdari Başvurulara Ait Yönetmeliğin 34. maddesini değiştiren Kurul Kararı 04.08.2005 tarih ve 25896 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Madde yeni hali ile "Madde 34 - İdare, şikayet üzerine verdiği nihai kararları en geç 7 gün içinde bütün adaylar ve isteklilere bildirir. Son bildirim tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içinde Kuruma itiraz edilmemişse, kararının gerektirdiği eylem ve işlemleri yerine getirir.

Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde;

a) Kurul tarafından ihale sürecinin durdurulmasına karar verilir ise; ihale sürecinin durdurulmasına karar verildiği tarihten itibaren idarece bütün ihale işlemleri durdurulur.

b) Kurul tarafından ihale sürecinin durdurulmamasına karar verilir ise; Kurumca başvuru sonuçlandırılıp nihai karar bildirilinceye kadar, idareler sözleşme imzalanması dışındaki ihale işlemlerinin gereğini yerine getirir, ancak sözleşme imzalayamaz." şeklinde düzenlenmiştir.

Söz konusu değişikliğin gerekçesini biraz irdeleyecek olursak Kamu İhale Kurumunun 4734 Sayılı Yasanın amacına ve ruhuna uygun bir düzenleme yaptığını görürüz.

İdarelerin, 34. Maddenin ilk halinde yer alan itirazen şikayet halinde sözleşme bağıtlanması dışında işlemlerin yürütülebileceği hususunu göz ardı ederek sadece, "Kurumca ihale sürecinin durdurulmasına gerek görülmemesi halinde idare sözleşmeyi de imzalayarak ihale sürecini esas kararı beklemeksizin sonuçlandırabilir." Hükmünü esas alması; ihale işlemleri hakkında isteklilerce Kamu İhale Kurumuna yapılan itirazen şikayet halinde, Kurul tarafından yapılan ön inceleme üzerine "ihale sürecinin durdurulmasına gerek olmadığı" yolunda karar verilmesi halinde, idarelerin ihale sürecini devam ettirerek sözleşme bağıtlamasına ve yükleniciyi işe başlatmasına neden olmaktadır. Bu gibi hallerde; Kurulun esas incelemesinden sonra iptal veya düzeltici işlem kararı verilmesi halinde, idarelerce sözleşmenin feshi, yapılmakta olan işin tasfiyesi, genel hükümlere göre alacak-borç işlemlerinin yürütülmesi gibi ciddi sorunlar ortaya çıkmakta, yani idarelerin bu kararları uygulaması oldukça zorlaşmaktadır.

Özel hukuk sözleşmesi kabul edilen 4735 Sayılı Kanun kapsamındaki sözleşmelerin Kurul tarafından iptalinin mümkün olmaması ve özellikle Yasada yer alan koşullara ve sürelere uygun sözleşmelerin hukuken geçerli sözleşmeler olması ve tek taraflı fesih halinde müeyyideler uygulanabilmesi işleri daha da zorlaştırmaktadır. Uygulamada, Kurulun şikayet incelemesi esnasında nihai karar verilinceye kadar bazı işlerin %50 fiziki gerçekleşmeye ulaştığı, hatta bazılarının tamamlandığı dahi görülebilmektedir. Bu durumda Kurulun iptal ya da düzeltici işlem tesisi yolunda karar alması halinde bu kararların nasıl uygulanabileceği, uygulanmasında kamunun zararının söz konusu olup olmayacağı ya da Yasanın etkinliğinin şikayetçi ve madur lehine sağlanabildiği tartışılır hale gelmektedir. Örneğin %80 i gerçekleşmiş bir işin tasfiye edilerek şikayetçiyle sözleşme yapılması nasıl bir sonuç doğuracaktır? Bütün bu sorunlara yol açılmaması için, Kamu İhale Kurulu şikayet halinde ihale sürecinin sözleşme bağıtlanmasını kendiliğinden durdurduğu, Kurulun durdurma kararının ise sözleşme bağıtlanması dahil bütün işlemleri durduracağı noktasından hareket etmiştir.

Yeni düzenleme ile; itirazen şikayet üzerine Kamu ihale Kurulu ihale sürecinin durdurulması kararı vermiş ise idareler kararın verildiği andan itibaren ihale işlemleri hangi safhada ise o safhada işlemleri durduracak, ihale ile ilgili hiçbir işlem tesis edemeyecektir. Örneğin, dökümana yapılan itirazen şikayet üzerine süreç durdurulmuş ise teklifler değerlendirilemeyecek veya aşırı düşük sorgulaması aşamasında durdurma kararı verilmişse sorgulama sonuçlandırılamayacaktır.

Şayet sürecin durdurulmasına gerek olmadığına karar verilmiş ise idareler işlem yürütmeye devam edecekler, zeyilname yapabilecekler, aşırı düşük değerlendirmesi, bilgi tamamlatma gibi işlemlerini sürdürebilecekler teklifleri değerlendirebilecekler ancak ihale kararı vermiş olsalar dahi Yasada koşulları belirlenmiş olan "ivedilik ve kamu yararı" hali dışında sözleşme bağıtlayamayacaklardır.

Bu değişikliğin bir diğer sonucu ise; Yasanın 55. maddesi çerçevesinde sözleşme bağıtlanmadan önce idareye yapılan şikayet ve alınan cevap üzerine Kamu ihale Kurumuna itirazen şikayetle gelinmesi halinde; itirazen şikayet incelemesi sonuçlanmadan idarelerce bağıtlanan tüm sözleşmeler kanuna aykırı sözleşme olarak kabul edilecek ve ihale işlemlerinin ve ihale kararının iptaline neden olabilecektir.


30 Ağustos 2005
Salı
 
BİLAL KARACA


Künye
Temsilcilikler
Abone Formu
Mesaj Formu
Online İlan

ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Sağlık | Arşiv
Bilişim
| Dizi | Çocuk
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED