AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
E K O N O M İ
Pahalı mazot ekonomik
gelişmeleri engelliyor

Türkiye'de tonu bin 500 dolara ulaşan mazot fiyatları nedeniyle 22 milyon tonluk İran transit ticaretinden pay alamıyoruz. İran'la transit ticaretin başlaması ile Karadeniz'de 100 bin insan bu işten ekmek yiyecek.

  • Yılmaz YILDIZ / İSTANBUL
    Türkiye'da akaryakıt fiyatlarının pahalı olmasının faturasını Türk ekonomisi ödüyor. Karayolu taşımacığının temel girdisi olan mazottaki yüksek fiyat transit ticaretin Trabzon Limanı'na gelmesini engelliyor. Trabzon Limanı İşletme Müdürü Muzaffer Ermiş, demiryolu bağlantısı olmayan limanların önündeki en büyük engelin pahalı nakliyat olduğunu belirterek, devletten liman bağlantılı nakliyat için teşvik verilmesini istedi.

    Trabzon Limanı üst yapısının, özelleştirme sonrasında Albayrak Grubu'nun gayretleriyle tamamen yenilendiğini bildiren Ermiş, limanın Doğu Karadeniz bölgesi açısından yerini daha da üst seviyeye çıkardıklarını kaydetti. Trabzon Limanı'nın, Batum ve Poti limanları dahil Doğu Karadeniz'deki en iyi liman haline geldiğini ileri süren Ermiş, ancak geçmişteki iş yoğunluğunun yok denecek kadar az olmasının en büyük eksiklik olduğunu ifade etti.

    Limandaki iyileştirmelerin bölge halkına yansıması için transit ticaretin mutlaka Trabzon limanına getirilmesi gerektiğini kaydeden Ermiş, "Bunun için yoğun çabalar sarf etmekteyiz. İran'la dostluk köprüsü kurduk. Limanı tanıtmak için defalarca İran'a gittik. İranlı misafirleri Trabzon'a davet ettik. Fakat nakliyattaki pahalılık en büyük engel olarak karşımıza çıkmakta" dedi.

    Sektörün ana girdisi olan mazotun tonunun Türkiye'de bin 500 dolara ulaştığını söyleyen Ermiş, pahalı taşımacılığın transit ticaretin Trabzon Limanı'na gelmesini engellediğini vurguladı.

    Odesa'dan, Rusya'dan, Karadeniz ülkelerinden İran'a gidecek malın en kısa ve en kestirme yolunun Trabzon Limanı olduğunu belirten Ermiş, yolun kısalığına rağmen nakliyedeki ton başına maliyetlerin 25-30 dolar farklı olmasının, İranlıların mallarını Trabzon Limanı'na getirmelerini engellediğinde dikkat çekti. Limana daha ucuz nakliye sağlamanın yollarını aradıklarını anlatan Ermiş, şöyle konuştu:

    İran'a nakliyat beş şehre geçim kaynağı olacak

    "Bunu sağladığımız zaman İran transit ticaretini Trabzon limanında göreceğiz. Yıllık 22 milyon tonluk İran transit ticaretinin 2 milyon tonunu Trabzon Limanı'na çekebilirsek, Trabzon'dan Gürbulak sınır kapısına geçen 550 km'lik yol üzerinde başta Trabzon olmak üzere, Gümüşhane, Bayburt, Erzurum, Ağrı illeri ve küçük yerleşim birimleri bu işten önemli ölçüde nemalanacaktır."

    İran transit ticaretinin Trabzon'a çekilmesi durumunda doğrudan ve dolaylı olarak 100 bin insanın bu işten ekmek yiyeceğini öne süren Ermiş, "Devletin, işsizliğin yoğun olduğu bu limanların özellikle teşvik edilmesi bakımından mutlaka ucuz akaryakıt sağlama mecburiyeti vardır. Hükümetten deniz nakliyatına yapılan teşviğin karada da yapılmasını bekliyoruz" diye konuştu.

    Limanlara demiryolu bağlantısı yapılsın

    Doğu Karadeniz limanlarının en büyük eksiklerinden birinin de demiryolu bağlantısının bulunmayışı olduğunu söyleyen Ermiş, Trabzon'a modern bir liman ve demiryolu bağlantısının Atatürk'ün ideali olduğunu söyledi. Atatürk'ün bu idealini 1924 yılında Trabzon'a geldiğinde açıkladığını, 1937'de de Trabzon-Erzincan demiryolunun yapılmasını emrettiğini anlatan Ermiş, şunları söyledi: "Bu yolun 200 bin liraya yapılabileceği rapor edilmiş ama Atatürk'ten sonra gündeme getirilmemiş. Trabzon Limanı'na getirilecek demiryolu, rekabet gücümüzü arttıracaktır. Ayrıca ilerleyen yıllarda yıllık 50 milyon ton tahıl üretiminin olması varsayılan GAP'ın tamamlanması durumunda bu bölgeden yapılacak ihracatın en önemli kapısı da Trabzon Limanı olacaktır. Geleceğe demiryolu olmadan bakmamız mümkün değil."



  • 10 Eylül 2005
    Cumartesi
     
    Künye
    Temsilcilikler
    Abone Formu
    Mesaj Formu
    Online İlan

    ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi
    Dünya | Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon
    Sağlık | Arşiv | Bilişim | Dizi

    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
    © ALL RIGHTS RESERVED