YeniSafak.com “ Türkiye'nin birikimi... ” Kültür

 
Ana Sayfa...
Gündem'den...
Politika'dan...
Ekonomiden...
Dünya'dan...
Kültür'den...
Yazarlar'dan
Spor'dan

  Arşivden Arama


KİMDİR, NE YAPAR, NASIL YAPAR?
İşte eleştirmen bu

Atilla Dorsay ile Hıncal Uluç arasında yaşanan polemik, gözleri polemiğin sessiz tarafına, eleştirmenlere çevirdi. Hıncal Uluç'un ortaya attığı soruları cevaplayan eleştirmenler, kendilerini ve işlerini savundu.

Atilla Dorsay'la Hıncal Uluç arasında yaşanan polemik ve Uluç'un Dorsay'dan istediği 'gerçek' eleştirmenlerin isim listesi, eleştirmenleri kızdırdı. Atilla Dorsay, sık sık eleştirmenlere çatan Uluç'a cevaben sert bir cevap yazarak 'polemikçi' ve 'kompleksli' demiş, Hıncal Uluç'da Dorsay'dan eleştirmen listesi ile "Eleştirmen kimdir?, Türkiye'de eleştirmen nasıl olunur?" sorularının cevaplanmasını istemişti.

Biz de bu soruları, polemiğin sessiz muhataplarına sorduk. İsteyen herkesin film eleştirisi yapabileceğini söyleyen eleştirmenler, eleştirmenin ele aldığı filmi sinema tarihi içindeki yeri ve filmi oluşturan bütünün içinde, somut ölçütlere bağlı olarak degerlendirirdiklerini hatırlattılar.

İsteyen herkes eleştiri yapar

"Eleştirmenleri yok sayanlar bunu tuhaf bir kıskançlıktan, kompleksten dolayı yapıyorlar" diyen Tunca Arslan açılan tartışmayı, eleştirmenlik mesleğinin gücünü ve etkisini kanıtladığı için sevinç içinde karşıladığını belirtti. Halk ve eleştirmen diye bir ayrım yapmanın gereksiz ve sığ bir ayrım olduğunu belirten Alin Taşçıyan, halkın hotorejen bir yapıya sahip olduğunu ve izleyicinin anlık izlenimlerine göre yaptığı eleştiriyle, eleştirmenin yaptığı eleştiriyi bir tutmamak gerektiğini savundu. Bir filmin sohbet ortamlarının en ateşli konusu olabildiğine dikkat çeken Nihal Bengisu ise, eleştirmenlerin yaptığı işin sorumluluğunu taşıyarak yazan insanlar olduklarını söyledi.

Eleştirmenlik, gazeteciliğin bir dalı

İşlerine gösterdikleri titizliği ve emeklerini hatırlatan eleştirmenler, kendilerinin 'profesyonel izleyici' olduğunda birleşiyorlar. Eleştirmenliğin gazeteciliğin bir dalı olduğunu söyleyen Alin Taşçıyan, "Türkiye'de ekonomi yazarı ya da spor yazarı nasıl olunuyorsa, film eleştirmeni de öyle olunuyor" dedi. Eleştirmen olmanın koşulunu iyi ve disiplinli bir izleyici olmaya bağlayan Tunca Arslan, "başlamak kolay gibi görünse de sürdürmek zordur. Binlerce sinema meraklısının olduğu bir ülkede, faal olarak çalışan eleştirmen ve sinema yazarının sayısının 10-15'le sınırlı olması bunun göstergesi" şeklinde konuştu.

ALİN TAŞÇIYAN

Eleştirmen dediğimiz profesyonel izleyicidir. Sinemaya o gün yapacak daha iyi bir işi olmadığı için ya da eğlenmek için değil, bir iş yapmak için gider. Genellikle de, sinema yazarı çocukluğundan itibaren sinema büyüsüne kapılmış, bilinçlendikçe o büyülenmeyi bilgilenme ve yoruma dönüştürmüş kişidir. Seyrettiğimiz filmler, gösterime giren yapımlarla sınırlı değildir. Festivaller sırasında, günde 4-5 seans film izleriz. Ben kendimi deneysel kısa filmler, canlandırmalar, belgeseller üzerine de çok yatkın hissediyorum. Yayınlanmış hemen hemen her sinema kitabını okuyorum.

TUNCA ARSLAN

Her sanat ürünü gibi her film de, eninde sonunda ideolojik bir tavır yansıtır. Senaryo yazarı, yönetmen, yapımcı açısından olduğu gibi seyirci ve sinema yazarı için de ideolojik kıstaslar, farkında olunsun ya da olunmasın öncelik taşır. Öte yandan, ezelden beri eleştirmenler, sinemanın 'lanetlenmiş' kesimini oluştururlar. Buna karşılık eleştirmenler, 'sinemanın vicdanı'nı oluştururlar ve 'yağan taşlar' altında sinemanın 'salt ticari bir eğlencelik' olarak görülmesine direnirler.

NİHAL BENGİSU

Sinemayı sinema yapan şey çoklukla en çok konuşulan tarafı; konusu/ starı /sonu değildir. Profesyonel sinema eleştirmeni dediğiniz kişi izlediği filmin ne anlattığına değil, nasıl anlattığına kafa yoruyor; eleştirmen ve yönetmenin, oyuncuların ve senaristin bu "nasıl"ın içinden hangi araçlarla çıktığına dikkat kesiliyor. Sinemasever yazarların ve anlaşılamamamış yönetmenlerin sıkça dillerine doladıkları "eleştirmen" için film izlemek sadece bir zevk değil, bir okuma ve bir sezinleme işi aynı zamanda.

SEVİN OKYAY

Bir filmi eleştirirken her şeyden önce filmin iyi olup olmadığı konusunda bir seçim yapmanız gerekir. Bu, filmi sevip sevmemenizle aynı şey değildir. Çoğu kez ikisi çakışır ama bazen iyi olduğunu düşündüğünüz halde nefret ettiğiniz filmler olabilir. Kendi payıma ben, nerede yazıyorsam ya da hangi istasyon/kanalda konuşuyorsam, o izleyicilerin beğenisini göz önünde tutup uyarırım. Nasıl eleştirmen olunduğu konusunda kesin bir şey yok, ben tesadüfen, arkadaş tehdit ve şantajı sonucunda oldum. Sinemayı sevmek, çok film izlemek, üstüne düşünmek ve biraz da okumak şart herhalde. Eleştirmenlerin günah keçisi haline getirilmesini bir moda sayıyorum. Bu da geçer yahu...

Fadime ÖZKAN


Kağıda basmak için tıklayın.

Tiyatrocuya ikinci iş YASAK
Kültür Bakanı Talay, devlet tiyatrosu sanatçılarının başka işlerde çalışmalarına izin verilmeyeceğini açıkladı. Ancak önemli bir ayrıntıyı da belirterek: İstisnalar hariç! İstisnaların kimler olacağı belli değil. Alınan gerekçesi ise kadroların gereksiz yere işgal edilmesi...
Aspendos'ta yağmur altında tiyatro Antalya`nın tarihi mekanların simgelerinden biri olan Aspendos Tiyatrosu, belki de tarihinde ilk kez sağanak yağmur altında yaklaşık 4 saat süren bir tiyatro gösterisine ev sahipliği yaptı. Kültür Bakanlığı ile Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü`nün organize ettiği ve Antalya`da 6 gündür devam eden "1. Aspendos Tiyatro Festivali``nin son gününde, Trabzon Devlet Tiyatrosu sanatçılarınca sahnelenen Aziz Nesin`in "Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz" eseri tiyatroseverlerle buluştu. Sağanak yağmura rağmen Aspendos Tiyatrosu`na yaklaşık 3 bin sanatsever geldi. Festivalin son gününde sahnelenen, yönetmenliğini Ali Düşenkalkan`ın yaptığı, müziklerini ise Timur Selçuk`un bestelediği 2 perdelik "Yaşar ne yaşar ne yaşamaz" ara ara bastıran yoğun yağmura rağmen izleyicilerden büyük ilgi gördü. Oyuna ara verildiğinde gazetecilerin sorularını yanıtlayan Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Rahmi Dilligil, 6 gün süren festivalde 6 ayrı ilden gelen Devlet Tiyatrosu sanatçılarının sahneledikleri oyunları, yaklaşık 15 bin tiyatroseverin izlediğini belirtti. Dilligil, bundan böyle Tarihi Aspendos Tiyatrosu`nun kendileri için merkez haline geleceğini de belirterek, ulusal boyutta gerçekleştirilen bu festivale önemüzdeki yıl uluslararası ivme kazandıracaklarını bildirdi. Dilligil, bu konuda önümüzdeki günlerde Kültür Bakanlığı ve kurumunun ön çalışma hazırlıklarına başlayacağını kaydetti.
Gurbetçinin antika merakı Almanya`da inşaat ustası olarak çalışan İbrahim Dirim, 20 yıldır topladığı 760 parçadan oluşan antika ve orijinal eşyayı, doğum yeri Edirne`de sergiliyor. Karaağaç Semti`nde, Trakya Üniversitesi Rektörlüğü yanındaki eski bir binada 760 parçadan oluşan eşyasını sergileyen İbrahim Dirim, eski ve orijinal eşyalara karşı ilgi duyduğunu söyledi. Bugüne kadar topladığı eserlerin maddi değerinin yaklaşık 7 milyar lira cıvarında olduğunu belirten Dirim, şöyle konuştu: "Avrupa, Amerika ve Afrika kıtalarını iki kez gezdim. Bu seyahatlerim sırasında, her ülkeden orijinal bulduğum eşyayı aldım. 20 yıldan bu yana topladığım 760 parça eşyayı, doğduğum çamurlu sokaklarda, halkımın görmesi için sergiliyorum. Sergimi 3 günde 2 bin kişi gezdi. Daha çok kişinin gezeceğini umuyorum. Sergim 15 Haziran`da sona erecek ve Almanya`ya döneceğim."Sergide, Vietnam Kraliyet hanedanına ait 40 parçadan oluşan avize, Portekizli çobanların at kılından ördüğü 100 yıllık şarap damacanası, Almanya- Fransa savaşından kalma antika tabanca, tablolar, para ve pul koleksiyonu, at koşumundan yapılan ayna, vazolar, küçük heykelcikler gibi ilginç parçalar yer alıyor. Dirim, eski eserlere merakının yanı sıra, basıma hazır hale getirdiği 3 kitap ve bin 500 şiirinin bulunduğunu da belirtti.


Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Kültür | Yazarlar | Spor | Bilişim
İnteraktif: Mesaj Formu | ABONE FORMU | İNTERNET TARAMA FORMU | KÜNYE | ARŞİV


Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED
Bu sitenin tasarım ve inşası, İNTERNET yayını ve tanıtımı, TALLANDTHIN Web tarafından yapılmaktadır. İçerik ve güncelleme Yeni Şafak Gazetesi İnternet Servisi tarafından gerçekleştirilmektir. Lütfen siteyle ilgili problemleri webmaster@tallandthin.com adresine bildiriniz...