T ü r k i y e ' n i n   B i r i k i m i

K Ü L T Ü R

Edebiyat öğretimi hakkında

Sayın başbakanın ve millî eğitim bakanının edebiyat öğrenimi mevzu ile ilgilenmeleri, zannederim vazifeleri cümlesinden sayılır..

Osman AKKUŞAK
Kalem ve fikir erbâbı arkadaşlarıma ve Türk maârifinin tanzim ve tertibinden sorumlu eğitimcilere ilim ve tecrübenin gösterdiği bir gerçeği hatırlatmak istiyorum:

Olan olmuştur.. şu veya bu ihmalden, Türkçe öğretimindeki bazı yanlışlıklardan, dil inkılâbındaki aşırılıklardan, yeni kelimelerin iyice yerleşmesini beklemeksizin eski kelime ve terimleri terketmekten, doğan bir kısırlaşma ve fakirleşme, eğitim teşkilâtındaki bütün öğrenme ve yetişme faâliyetlerini temelden baltalamış ve aksatmıştır..

Bu gerçek; ilim ve aklıselim sâhibi, iz'an ve insaf sahibi herkesin tasdik edeceği bir vâkıadır..

Sözü uzatmadan beyan edelim ki, bu tahribat ve kısırlaşmanın tâmiri için yapılması gereken şeyin, alınması icabeden tedbirin özü, (edebiyat ve Türkçe) öğretiminde, antoloji mahiyetindeki ders kitaplarını bırakıp edebiyatımızın ve dilimizin belli başlı eserlerini, bütün bir kitap halinde okutacak hazmettirecek bir sistem bir usul ihdas etmeyi gerektirir..

Bu prensip, dil ve edebiyat öğretiminde bir devrim demektir.. İlköğretimde, bilhassa orta öğretimde, her sınıfın seviyesine göre seçilecek (6-7 seçme eser); bir ders yılı boyunca okutulmalı, sınavlar bu kitapların hazmedilip hazmedilmediği husûsunu tesbît etmeye müteveccih (yönelik) bulunmalı, eserlerin dilinin ve içeriğinin iyice kavranmasını sağlamak için hem sınıfta hem ev vazîfesi halinde incelenmesi, temin edilmelidir..

Edebiyat öğretiminde, divan edebiyâtına ne kadar, günümüz yazalarına ne miktar yer verileceği hususlarından evvel asıl ele alınması icabeden konu budur.. Divan edebiyatından, Fuzulî'nin (Leylâ vü Mecnun)u, Süleyman Çelebi'nin (Mevlid)i, Şeyh Galib'in (Hüsn ü aşk)ı, Şeyhînin (Harnâme)si, ayrıca Bakî, Rûhî, Yahya, Nailî, Nef'î, Nabî gibi divan şairlerinden derlenmiş bir kitap; 19. Yüzyıl edebiyâtından ise, Ziya Paşa'nın (Terkîbibend'i) ile (terciibend)i, (Nâmık Kemal'den seçmeleri ihtiva eden bir kitap), (Vatan yahut Silistre)si, Abdülhak Hâmid'in (Makber)i, tiyatrolarından bir iki tanesi, Fikret'in (Rubâbışikeste)si ve (Şermin)i, Mehmed Akif'in Safâhat'ından öğretmenin seçeceği bir iki bölüm, Yahya Kemal'in (Kendi Gökkubbemiz), (Eğil Dağlar), (edebî hâtıralar) isimli eserleri, Kemal Atatürk'ün (Nutk)u, Hamdullah Suphi'nin (Dağyol) yahut (Günebakan)ı, Ömer Seyfeddin'in hikâye kitapları ve bazı edebî fikrî eserleri, Refik Halid'in, reşat Nuri'nin, Yakub Kadri'nin, Ziya Gökalp'in, Halide Edib'in, Hüseyin Rahmi'nin eserleri arasından seçilmiş birer ikişer kitap; her sınıf için hazırlanacak (7-8) kitabın tesbit ve seçimine esas teşkil edebilir..

Prensibin doğruluğu tasdik ve teslim edildikten sonra uygulamadaki incelikleri ve kolaylıkları, imkânları tamamlamak zor olmayacaktır..

Sayın başbakanın ve millî eğitim bakanının bu mevzu ile ilgilenmeleri, zannederim vazifeleri cümlesinden sayılır..



4 Ocak 2002
Cuma
 
Künye
Temsilcilikler
ReklamTarifesi
AboneFormu
MesajFormu
Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv
Bilişim
| Aktüel | Dizi | Röportaj | Karikatür

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED