T ü r k i y e ' n i n   B i r i k i m i

E K O N O M İ

KOBİ'ler Moskova'da

Hükümetin iç piyasayı daraltan ekonomi politikası yüzünden yok olmakla karşı karşıya kalan küçük işletmeler birleşerek Moskova'da alışveriş merkezi açmak için harekete geçtiler.

Son 3 yıldır Türkiye'de yerli sermayeye yapılan baskı ve ayrımcılık nedeniyle fabrikalarını Balkan ülkelerine kaydıran sanayicilerden sonra küçük işletmeler de kurtuluşu dışarda aramaya başladı. Kriz yüzünden yok olma tehlikesi ile karşılaşan küçük ve orta ölçekli işletmeler Moskova'da kurulacak alışveriş ve ticaret merkezi KOBİMİR ile ayakta kalma savaşı verecek.

KOBİMİR Yönetim Kurulu Başkanı Mithat Yümlü, 50 milyon dolarlık yatırımla gerçekleştirilmesi planlanan merkezi iki yılda tamamlamayı planladıklarını söyledi. Bu kooperatif modelinin KOBİ'lerin dış pazarlara açılmasında etkin bir yöntem olacağını belirten Yümlü, "Artık, yerli piyasa dönemi bitti. Müşterinin ayağına gitmek lazım. Nasıl ki Mango, Zara gibi firmalar İstanbul'a gelip en kuvvetli olduğumuz tekstil konusunda bizimle rekabet edebiliyor, biz de yurtdışına açılmalıyız" dedi.

Yerli yatırımcı kaçıyor

Anadolu sermayesi olarak nitelendirilen başta Kombassan ve Yimpaş dahil irili ufaklı birçok şirket gibi Koç Holding gibi sermaye devleri de Rusya ve Orta Asya'da yatırım yapan kuruluşlar arasında yer alıyor.

Geçtiğimiz yıl Macaristan, Polonya, Rusya, Gürcistan, Bulgaristan, Romanya gibi ülkelerin yanısıra, Ürdün'e kadar giden Türk yatırımcı oldu. Bulgaristan'da bugüne kadar 2 bin 700 Türk şirketi kuruldu. Önce küçüklerle başlayan Bulgaristan'a yatırım; Işıklar, Süzer, Sudi Özkan, Cıngıllı, Şişecam, Köytür ve nihayet Koç Holding ile zirveye ulaştı.

Türkiye'de siyasi engellerle karşılaşarak yatırım yapamayan Kombassan Holding'in de Balkan ülkeleri ile Ortaasya'da önemli yatırımları var. Romanya'nın en büyük rulman fabrikası Kombassan tarafından 1.5 yıl önce alınmıştı. Yimpaş Holding'in Türkmenistan, Azerbaycan ve Özbekistan'da yatırımları var. Kazakistan ve Kırgızistan'da da yatırımlar hedefliyor. Avusturalya'da bir şirketi kuruldu.

TAKSİLİ BÜROKRAT DÖNEMİ BAŞLIYOR

Hükümetin kamu harcamalarında tasarruf sağlamak için daha büyük maliyetlere neden olacak yeni uygulamaları bir bir devreye sokuyor. Resmi taşıtların kullanımında beklenen tasarrufun sağlanamaması üzerine memura taksi kullanma imkanı tanıyacak yeni bir çalışma başlatıldı. Yeni çalışma ile makam aracı elinden alınan bürokrat, gideceği yere taksi ile gidecek ve taksi fişi ile giderini tahsil edecek. Tasarruf amacıyla başlatılacak bu uygulamanın bir müddet sonra araç giderlerini sollayacağına kesin gözüyle bakılıyor. Yeni çalışmaya göre birimlerin başkan ya da yöneticileri ile uzman, genel müdür yardımcısı, daire başkanı, şube müdürü, müsteşar yardımcısı gibi görevlerde bulunanlar taksi kullanabilecek.

 
İyimserlik için erken
Bakan Kemal Derviş'in ekonomide pembe tablolar çizmesi rahatsızlık oluşturdu. TÜSİAD Başkanı Özilhan, Türkiye'nin, aşırı iyimserlik nedeniyle rotasından sapabileceği uyarısında bulundu.
Oyuncak piyasasında Uzakdoğu tekel oldu
Ekonomik kriz ve döviz fiyatlarındaki değer kaybı, oyuncak piyasasında yerli üreticileri zor durumda bıraktı.
Sıfır otomobil için hiç yemeden 4 yıl
Asgari ücretli çalışanın 7 milyar 871 milyon liralık sıfır Suzuki Maruti'yi alması için hiç harcama yapmadan 4 yıl maaşını biriktirmesi gerekiyor. Türkiye'de satılan otomobil markalarının fiyatları, 7.9 milyar lira ile 246.8 milyar lira arasında değişiyor. Suzuki Maruti 7 milyar 871 milyon lira ile "en ucuz'' otomobil olarak belirlenirken, 30 markanın yer aldığı sıralamada, hız tutkunlarının gözdelerinden Ferrari'nin Modena modeli, 185 bin dolarlık (246 milyar 775 milyon lira) fiyatı ile Ferrari'nin en ucuz, ancak bu kategorinin en pahalısı oldu.
29 Ocak 2002
Salı
 
Künye
Temsilcilikler
Reklam Tarifesi
Abone Formu
Mesaj Formu
Ana Sayfa | Gündem | Politika| Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon| Hayat| Arşiv
Bilişim
| Aktüel | Dizi | Röportaj | Karikatür

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED