AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
6 5 7 ' L İ L E R   A İ L E S İ
Kamu kurumlarının yaptığı hatalar

1- MEB, naklen öğretmen alımında hata yapmıştır

Bilindiği üzere 2004 yılı Bütçe Kanunu ile kamu kurum ve kuruluşlarının memur kadrolarına yapılacak açıktan atama sayısı 40 bin ile sınırlanmış, bu sayının kamu kurumlarına dağılımı ise Başbakan onayı ile düzenlenmiştir.

Milli Eğitim Bakanlığı, kendisine tahsis edilen açıktan atama adedinin tümünü ilk defa atamaya kullanmıştır. Bakanlık ilk defa atamanın dışında 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ekinde yer alan genel bütçeli kurumlardan naklen öğretmen alımı da yapmıştır. Bakanlığın bu tür bir naklen atama yapmasının sebebi ise bu şekildeki nakillerin açıktan atama sayısından düşülmeyecek olmasıdır.

Ancak, Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü'ndeki bürokratlar burada çok ciddi bir hata yapmış ve başta üniversitelerdeki akademik personel olmak üzere çok sayıda kamu kurumunda memur olarak çalışan ve öğretmen olabilecek kişileri mağdur etmiştir.

Hatanın sebebi, 2004 Mali Yılı Bütçe Kanunu'nun 32. maddesinin (a) bendinde yer alan ve "konsolide bütçe dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarından yapılacak nakillerin" açıktan atama sayısından düşülmesi gerektiğini belirten hükmün yanlış veya kasten hatalı yorumlanmasından kaynaklanmaktadır.

Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğündeki bürokratlar bu kanun maddesinde geçen "konsolide bütçe" kavramını 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ekinde yer alan genel bütçeli kurumlar ile ilişkilendirmiştir. Oysa ki bu kanunun yürürlük maddesini gösteren 82'inci maddesinde, "bütçe türlerini" gösteren 12. maddenin 1.1.2005 tarihinde yürürlüğe gireceği belirtilmiştir. Bu madde ya görmezden gelinmiş ya da yanlış yorumlanmıştır ama sonuçta konsolide bütçe kavramı 5018 sayılı Kanun ekindeki genel bütçeli kurumlarla ilişkilendirilmiş ve 5018 sayılı genel bütçeli kurumlar içinde yer almayan üniversitelerden naklen öğretmen alımı, açıktan atama sayısını azaltacağı düşünülerek, yapılamamıştır.

5018 sayılı Kanun maddeleri incelendiğinde bir çok maddenin 1.1.2005 tarihinde yürürlüğe gireceği çok açık bir şekilde görülmektedir. Bu da bizi şu sonuca ulaştırmaktadır. Bütçe türlerinde esas alınması gereken 1050 sayılı Muhasebeyi Umumiye Kanunu'dur. Bu çerçevede 2004 yılı Bütçe Kanunu'nun 33. maddesinin (a) bendinde geçen konsolide bütçe kavramından 1050 sayılı Kanun hükümlerine göre genel ve katma bütçeli kurumların anlaşılması gerekmektedir. Üniversiteler de katma bütçeli kurumlar içinde olduğundan üniversitelerde çalışan akademik personelin naklen memur kadrolarına geçirilmesi halinde açıktan atama sayısında düşme yapılmayacaktır.

Burada sadece şöyle bir bürokratik sorun vardır. Başbakanlığın 2004/18 sayılı genelgesi gereğince üniversitelerdeki akademik personel naklen öğretmen kadrolarına atanmaları sırasında Başbakanlık'tan izin alınması gerekmektedir. Bu husus sadece akademik personel için geçerli olup, 657 sayılı Kanun'a tâbi üniversitelerdeki memurların Milli Eğitim Bakanlığına naklen geçişlerde bu izne de gerek bulunmamaktadır.

2- Devlet Personel Başkanlığı ve MKEK niçin sessiz kalıyor?

Kamu kurumları yaptıkları düzenlemeleri Resmi Gazete'de yayımlamadan önce bazı kamu kurumlarından onay almalıdırlar. Sicil yönetmeliği bu tür yönetmeliklerden biridir. Örneğin bir kamu kurumu sicil yönetmeliği çıkaracak veya varolan bir sicil yönetmeliğini değiştirecek ise Devlet Personel Başkanlığı'ndan onay almalıdır.

Ancak bu köşede bugün ilginç bir sahtekarlığı örnek olarak vereceğiz. Makine Kimya Endüstrisi Kurumu hem sözleşmeli hem de memurları için yeni bir sicil yönetmeliği hazırlar ve onay için Devlet Personel Başkanlığı'na gönderir. Devlet Personel Başkanlığı gönderilen yönetmelikleri uygun görür ve Makine Kimya Endüstrisi Kurumu'na durumu bildirir.

Bundan sonra yapılması gereken, MKEK'nın onaylı yönetmeliği Başbakanlığa göndermesi ve Resmi Gazete'de yayımlatmasıdır. Ancak, MKEK, Devlet Personel Başkanlığı'nın onayı olmaksızın hem yönetmeliği hem de yönetmelik eki cetvelleri değiştirir ve sanki Devlet Personel Başkanlığı bunları onaylamış gibi Başbakanlığa gönderir. Başbakanlık'taki uzmanlar ise zaten detaylı bir inceleme yapmadığı için Resmi Gazete'de yayımlar. Bu bir kamu kurumunun yapabileceği ender sahtekarlıklardan birisidir. Bu işleme imza atan kişiler hakkında soruşturma yaptırılıp disiplin kovuşturması yapılması yanında ayrıca Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre soruşturma da yapılması gerekirken şu ana kadar hiçbir şey yapılmamıştır. Ne Devlet Personel Başkanlığı yöneticileri ne de Makine Kimya Endüstrisi Kurumu hiçbir açıklama yapmamaktadır. Buradan bir kez daha uyarıda bulunmak istiyoruz. Yapılan suçtur ve bu suç görmezden gelinemez. Lütfen gerekli soruşturmaları yapınız.

3- EPDK'da, sadece sözleşmesi feshedilenler mi suçlu?

Dün Hürriyet gazetesinde ve daha sonra da internet haber sitelerinde usulsüz olarak işe alınan EPDK'daki sözleşmeli personelin işine son verileceği belirtilen bir haber yayımlanmıştır. Haberin içeriğinde usulsüz olarak işe alınanların neredeyse tamamı ya eski bir bakanın ya da bir bürokratın yakın akrabasıdır. Haberin tüm detayına memurlar.net'ten bakabilirsiniz.

Ancak biz bu noktada şunu hatırlatmak istiyoruz. Bu kişilerin sözleşmelerini, usulsüz işe alındıkları için, feshedelim. Bunda bu yanlışlık yok…

Ama bunları işe alanların hiç mi kusuru yoktur?

EPDK'nın şu anki başkanı ve yönetim kurulu üyeleri ve eski personel daire başkanı hakkında hiçbir işlem yapılmayacak mıdır?

Her şeyi bir kenara bırakalım. Tüm meri mevzuatın en üstü olan Anayasamızın "Kanun Önünde Eşitlik" başlıklı 10. maddesinde yer alan "Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz" hükmünü nasıl, ne zaman ve nerede işleteceğiz?

Bahis konu olan 40 tane sözleşmeli personel vardır ve bunların hepsi kamuoyu tarafından yakınen bilinen kişilerin akrabalarıdır.

Bu açıdan yaptığımız işlemlerde, kamuoyunun gönlünün ferahlatılması açısından, imzası olan tüm yetkililer hakkında gerekli işlemlerin bir an önce yapılması gerekmektedir.



Hazırlayan: Ahmet Ünlü
(memurlar.net editörü)

Faks: (0312) 472 68 80

10 Aralık 2004
Cuma
 
HAZIRLAYAN: Ahmet Ünlü


Künye
Temsilcilikler
Abone Formu
Mesaj Formu

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv
Bilişim
| Dizi | Çocuk
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED