|
|
HALE KAPLAN ÖZ
Üç ayrı hayatın akıbeti Üç ayrı kişinin, ayrı randevuları aynı adreste ve tek sonda birleşir. Tüccar bir hanımla buluşmak için küçük bir otele, profesör kitabının taslaklarını almak için yayınevine, yüzbaşı ise diş macunu ambalajlarının geri dönüşüm projesini konuşmak üzere bir arkadaşının şirketine gelir. Adreslerin farklı olmasına karşın buluşma noktaları aynı yerdir. Kısa bir süre sonra dışarıda tatbikat başlar ve o odada hapsolurlar. Her biri sadece kendi girdiği kapıdan çıkabilmekte, üstelik her biri çıktığında dışarıda farklı bir havayla karşılaşmaktadır. Ayrıca buzdolabını açan ne arzu ediyorsa onu bulabilmektedir, çıkışı olmayan bu yerde, birileri onlarla oyun oynuyor gibidir. Bu tuhaf durumlar ilginç bir gecenin habercisidir. Bütün gece boyunca yaşadıkları garipliklerin cevabını ararlar. Nihai sorguya çeyrek kala Korkularının ortak noktasında, böylesi garipliklerin günlük yaşamda gerçekleşemeyecek olmasından kaynaklanan ölüm korkusu yeralır. Kaldıkları yerin berzah olduğundan şüphelenir ve zaten ölü olduklarını, nihai yargılanmayı beklediklerini düşünürler. Bu bekleme sürecinde beklenti, psikoloji ve düşünüş biçimine göre farklı tepkiler alırlar. Yüzbaşı durumu gizemli bulmaz duyarsız bir yaklaşım sergilerken, tüccar korkulu ve endişelidir. Profesör ise olup biteni felsefi mantığıyla, doğal olgular olarak açıklamaya çalışır, ona göre herşeyin bir açıklaması vardır.Yaşama dair hiçbir belirtinin olmadığı bu odaya aniden gelen temizlikçi kadının muğlak ifadeleri şüpheyi daha da arttırır, zira onun sorgu meleği olduğu düşüncesine kapılırlar. Sabah olduğunda herşeyin normale döndüğünü sanarak, veda edip ayrılırlar, bu ayrılık yeni bir birleşmeye gebedir. Önlenemez varoluş çabası Yaşam, ölüm, kader, özgür irade, alın yazısı, yaratıcının varlığı ve ateizm merkezli oyun, yoğun mavi dekoruyda sonsuzluğu duyumsatıyor. Hayatta varolma çabaları, pişmanlıklarla dolu olan hayatlarında yer edinme istekleri seyircide sonradan düşünmeye yönelik soru işaretleri bırakıyor. Oyun içinde gerilim ustalıkla kullanılıyor. Luigi Lunari'nin ortaya koyduğu karakterlerin kontrastlığı, oyunun ana temasındaki gerçekliği ortaya çıkarıyor. Sade bir dekor, makyaj ve kostümle sunulan Tahterevallide Üç Kişi, olaylar değil diyaloglar bütünü.
Tiyatronun en önemli işlevlerinden olan şaşırtma, bu oyunda sıkça rastlanan bir anlatım biçimi. Oyuncular ses ve tavırlarını en etkin şekilde kullanarak sahne aksiyonu sağlıyor, iyi bir oyunculukla zevkli bir seyir sunuyorlar. Hayat zaten bir yığın karmaşadan ibaret değil mi? Bu oyun da öyle işte.
|
|
|