|
|
Vatandaş ucuza yöneldi
Firma sayısı bakımından KOBİ'lerin, ciro bakımından ise büyük sermayeli firmaların hakim olduğu temizlik ürünleri pazarında talep, KOBİ'lerin daha ucuz olan ürünlerine ve açık ürünlere yöneldi. Ekonomik kriz, talep daralmasını da beraberinde getirirken, bu daralmanın paralelinde temizlik ürünlerinde kriz ürünleri doğdu. Geçen yıl, krizin etkisi ile ucuz deterjan pazarının miktar bazında yüzde 26'lık bir büyüme kaydederek, pazarın yüzde 31'ini oluşturduğu bildirildi. Hasmatik, Sollymatik, Titizmatik, Nevmatik, Notmatik ve Pesmatik gibi deterjan ürünleri ile Hacı Şakir, Suev, Sauman ve Duru gibi şampuanlar da krizle birlikte pazar payını artırdılar. Tuvalet kağıdı sektöründe de yeni ve ucuz olan markalara yöneliş arttı. Piyasada önemli bir pazar payına sahip olan Selpak, Solo, Silen ve Gala gibi tuvalet kağıdı markalarının yanında son yıllarda Durop, Aqua, Sitep, Marvel, Beyaz ve Gökkuşağı markaları tüketicinin talebi doğrultusunda pazar payını hızla artırdılar. Reklam yatırımları ve promosyon çalışmalarında ikinci markalarına yoğunlaşan büyük firmalar, ucuz ürüne yönelen talepten pay kapmaya çalıştılar. Temizlikte talep yer değiştirdi
Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Özalp Erkey, "Sabunda halk, pahalı ürünü alamadı ama diğer ürün çeşidini almaya devam etti. Yani talep yer değiştirdi, miktar bakımından pek değişiklik yok ama değer olarak düşüş yaşandı. Çok daha ucuz ürünlere yönelindi. Deterjanda da aynı şey oldu. Firmaların ikinci markalarının satışları arttı, talep bu ürünlere kaydı" dedi.
MARKALI ÜRÜN SATIŞI DÜŞTÜ
Temizlik Maddeleri Üreticileri ve Satıcıları Derneği Başkanı Rıza Kemal Uygur, krizin KOBİ'ler açısından olumlu tek etkisinin talebin ucuz ürünlere kayması olduğunu ifade etti. Uygur, markalı ve markasız daha ekonomik ürünlerin alıcı bulduğunu belirterek, "Büyüklerin markalı ürünlerinin satışları düştü. Ancak, krizin olumsuz etkileri de ağır oldu. Firmalar çeklerini tahsil edemeyince, bankalardan da kredi alamayınca çöktüler. Geçen yıl krizin etkisi ile üyelerimizden en az 10'u kapandı, kapanmalar devam edebilir" diye konuştu.
UCUZ ŞAMPUAN TERCİH EDİLİYOR
Evyap A.Ş. İcra Kurulu Üyesi ve Pazarlama Genel Müdürü Babür Çelebi, "Kriz döneminde ucuz ürünlere kayıldı. Talep daha ekonomik ürünlere kayıldı. İnsanlar kullanmaya mecbur olduğu ürünleri kullanmaya devam etti. Miktarda büyük bir düşüş yok. Geçen yıl sabun tüketim miktar yüzde 1,2 kadar düştü. İnsanlar, krizde de sabun kullanmaya devam etti. Ancak, önceden pahalı ürün alan tüketiciler, ekonomik sıkıntı ile birlikte daha ucuz sabunlara yöneldi. Sabunda ürün gamı çok geniş. Şampuan da ekonomik ürünlerin payı giderek artıyor" şeklinde konuştu. Esen: Ucuz ürüne yöneliş sürecek
Krizde görülen ucuz ürünlere yönelişin 2002'de de süreceğini vurgulayan Eskon İnşaat ve Gıda Sanayi Ltd şirketi Genel Müdürü Abdurrahman Esen, kriz ürünleri olarak tarif edilen yeni markaların pazarda büyük talep gördüğünü belirterek, "Başer Kimya'nın ürettiği Tekmatik marka deterjan daha önceleri talep edilmezken, son bir ayda bir yıllık satışını ikiye katladı" dedi. Yeni ürünlerin mevcut ürünlere göre 3'te 1 fiyatına satıldığını vurgulayan Esen, alım gücü düşen tüketicinin talebinin artarak devam ettiğini söyledi.
|
|
|
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon| Hayat| Arşiv Bilişim| Aktüel | Dizi | Röportaj | Karikatür |
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © ALL RIGHTS RESERVED |