T ü r k i y e ' n i n   B i r i k i m i

E K O N O M İ

Vatandaş ucuza yöneldi

Ekonomik kriz nedeniyle alım gücü iyice düşen tüketiciler, temizlik ürünlerinde daha ekonomik ürünlere yönelince sektörde kriz ürünleri olarak isimlendirilen kriz ürünleri doğdu.

Firma sayısı bakımından KOBİ'lerin, ciro bakımından ise büyük sermayeli firmaların hakim olduğu temizlik ürünleri pazarında talep, KOBİ'lerin daha ucuz olan ürünlerine ve açık ürünlere yöneldi. Ekonomik kriz, talep daralmasını da beraberinde getirirken, bu daralmanın paralelinde temizlik ürünlerinde kriz ürünleri doğdu.

Geçen yıl, krizin etkisi ile ucuz deterjan pazarının miktar bazında yüzde 26'lık bir büyüme kaydederek, pazarın yüzde 31'ini oluşturduğu bildirildi. Hasmatik, Sollymatik, Titizmatik, Nevmatik, Notmatik ve Pesmatik gibi deterjan ürünleri ile Hacı Şakir, Suev, Sauman ve Duru gibi şampuanlar da krizle birlikte pazar payını artırdılar.

Tuvalet kağıdı sektöründe de yeni ve ucuz olan markalara yöneliş arttı. Piyasada önemli bir pazar payına sahip olan Selpak, Solo, Silen ve Gala gibi tuvalet kağıdı markalarının yanında son yıllarda Durop, Aqua, Sitep, Marvel, Beyaz ve Gökkuşağı markaları tüketicinin talebi doğrultusunda pazar payını hızla artırdılar. Reklam yatırımları ve promosyon çalışmalarında ikinci markalarına yoğunlaşan büyük firmalar, ucuz ürüne yönelen talepten pay kapmaya çalıştılar.

Temizlikte talep yer değiştirdi

Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Özalp Erkey, "Sabunda halk, pahalı ürünü alamadı ama diğer ürün çeşidini almaya devam etti. Yani talep yer değiştirdi, miktar bakımından pek değişiklik yok ama değer olarak düşüş yaşandı. Çok daha ucuz ürünlere yönelindi. Deterjanda da aynı şey oldu. Firmaların ikinci markalarının satışları arttı, talep bu ürünlere kaydı" dedi.

MARKALI ÜRÜN SATIŞI DÜŞTÜ

Temizlik Maddeleri Üreticileri ve Satıcıları Derneği Başkanı Rıza Kemal Uygur, krizin KOBİ'ler açısından olumlu tek etkisinin talebin ucuz ürünlere kayması olduğunu ifade etti. Uygur, markalı ve markasız daha ekonomik ürünlerin alıcı bulduğunu belirterek, "Büyüklerin markalı ürünlerinin satışları düştü. Ancak, krizin olumsuz etkileri de ağır oldu. Firmalar çeklerini tahsil edemeyince, bankalardan da kredi alamayınca çöktüler. Geçen yıl krizin etkisi ile üyelerimizden en az 10'u kapandı, kapanmalar devam edebilir" diye konuştu.

UCUZ ŞAMPUAN TERCİH EDİLİYOR

Evyap A.Ş. İcra Kurulu Üyesi ve Pazarlama Genel Müdürü Babür Çelebi, "Kriz döneminde ucuz ürünlere kayıldı. Talep daha ekonomik ürünlere kayıldı. İnsanlar kullanmaya mecbur olduğu ürünleri kullanmaya devam etti. Miktarda büyük bir düşüş yok. Geçen yıl sabun tüketim miktar yüzde 1,2 kadar düştü. İnsanlar, krizde de sabun kullanmaya devam etti. Ancak, önceden pahalı ürün alan tüketiciler, ekonomik sıkıntı ile birlikte daha ucuz sabunlara yöneldi. Sabunda ürün gamı çok geniş. Şampuan da ekonomik ürünlerin payı giderek artıyor" şeklinde konuştu.

Esen: Ucuz ürüne yöneliş sürecek

Krizde görülen ucuz ürünlere yönelişin 2002'de de süreceğini vurgulayan Eskon İnşaat ve Gıda Sanayi Ltd şirketi Genel Müdürü Abdurrahman Esen, kriz ürünleri olarak tarif edilen yeni markaların pazarda büyük talep gördüğünü belirterek, "Başer Kimya'nın ürettiği Tekmatik marka deterjan daha önceleri talep edilmezken, son bir ayda bir yıllık satışını ikiye katladı" dedi. Yeni ürünlerin mevcut ürünlere göre 3'te 1 fiyatına satıldığını vurgulayan Esen, alım gücü düşen tüketicinin talebinin artarak devam ettiğini söyledi.

 
İhlas'ta ödeme başladı
Tasfiye halindeki İhlas Finans'tan alacağı olan 5 bin 917 cari hesap sahibine İstanbul hariç diğer illerde ödemeler bugün başlıyor.
Yoksula proje desteği
Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu, bundan sonra küçük projeleri de finanse etmeye hazırlanıyor.
'Takı'da İtalya'nın rakibiyiz
Dünyanın en büyük takı üreticisi olan İtalya, Türkiye'yi rakibi olarak görüyor. 47 bin işletme 4 milyar dolarlık ihracat yapıyor
Derviş'in işçi ve işveren zirvesi bugün Hazine'de
Derviş, ekonomideki son gelişmeler ile SSK prim artışı konularında görüşmek için bugün işçi ve işveren temsilcileriyle bir araya gelecek..
Borsa düştü dolar 1 milyon 400 bini aştı
İstanbul Borsası'nda hisse senetleri bayram tatili sonrasındaki ilk günde yüzde 2.1 geriledi. Ulusal 100 Endeksi ilk seansta 1 puanlık kayıpla 11.165 puandan kapanırken; ikinci seansta özellikle bankacılık ve mali sektörde gözlenen satışlarla endeks 10.931 puandan günü kapattı. Endeks en düşük 10.825 puanı görürken, en yüksek 11.935 puana ulaşıldı. Toplam işlem hacmi ise 227.7 trilyon lira olarak gerçekleşti. Hazine düzenlediği altı aylık ihalede 607.3 trilyon borçlanırken, döviz yükselerek kapanışta 1 milyon 410 bin liraya çıktı. Ulusal 100 Endeksi, bankacılık ve holding sektöründeki satışların yoğunlaşmasıyla yılın en düşük kapanış değeri olan 10.931 puandan günü tamamladı. Endeksin önceki en düşük kapanış değeri, 11.091 puan ile 20 Şubat'ta gerçekleşmişti. Borsa uzmanları, Türk-ABD Ekonomik Ortaklık Komisyonu toplantılarının başlayacak olması ve buna yönelik beklentilerin piyasalarda etkili olabileceğini belirtiyorlar.
27 Şubat 2002
Çarşamba
 
Künye
Temsilcilikler
Reklam Tarifesi
Abone Formu
Mesaj Formu
Ana Sayfa | Gündem | Politika| Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon| Hayat| Arşiv
Bilişim
| Aktüel | Dizi | Röportaj | Karikatür

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED