T ü r k i y e ' n i n   B i r i k i m i

K Ü L T Ü R

Öz ruhtan beslenen şiiri ile Eroğlu Yedi İklim'de

Yedi İklim son sayısında, 'İnsan bir belirtidir, hakikaten bir belirti' diyen 1970 kuşağının ünlü şairi Ebubekir Eroğlu üzerine hazırlanmış geniş bir dosyaya yer verdi.

Aylık kültür, sanat, edebiyat dergisi Yedi İklim son sayısında okuyucusuna şair Ebubekir Eroğlu üzerine hazırlanmış zengin bir dosya sunuyor. Dergide önemli kalemlerin, "İnsan bir belirtidir, hakikaten bir belirti" diyen ve Kuşluk Saatleri, Kayıpların Şarkısı, Yirmidört Şiir ve Şairsiz Vakitler adlı kitaplarıyla tanınan şair Eroğlu'nun edebi kişiliği üzerinde yazılmış yazılarına yer veriliyor. Yazarlar, Cemal Süreyya'nın Turan Koç, Arif Ay'la birlikte "İslamcı şiirin genç kuşakları" içinde gösterdiği Eroğlu'nun şiirindeki "simgesel" özelliğine vurgu yapıyorlar.

'Okundukça derinleşen şiir'

Ali Haydar Haksal, Ebubekir Eroğlu hakkındaki geniş yazısında şairin şiirlerinin okundukça derinlik kazanan bir özelliğe sahip olduğunu vurguluyor. "Şiiri kendini kolay ele vermiyor. Okundukça anlamlanıyor ve derinlik kazanıyor" diyen Haksal'a göre, "geçmişten günümüze öz ruhtan damarlarla kanallar açan Eroğlu şiiri, bugünün genel atmosferinde karşılık bulmuyor gibi gözükse de, o pınarın tadını alanlar ondan vazgeçemiyorlar". Ali Günvar, "Eroğlu modern Türk şiirinde önemli merhaleleri aşmış ve hepsinin karşılığını kendince çözümlemiş bir düşünür, şair ve hizmet adamıdır" tespitini yaparken, Dr. Hasan Aktaş ise şairin şiirlerindeki "zaman" ve "vakit" kavramlarını irdeliyor. Aktaş'a göre "şair için vakit soyut bir zaman olarak algılanmaz. Çünkü zaman süreç olarak algılanabilecek bir olgu değilken, 'vakit' ise bütün buutlarıyla algılanabilen bir süreçtir".

"Eroğlu'nun şiirinde geleneğin izleri" başlıklı makalesinde Muhsin Macit, ikinci modern İngiliz şiirinin kurucuları William Butler Yeats, Ezra Pound ve T.S. Eliot gibi Anglo-Sakson kökenli şairlerin oluşturduğu çizginin mistik Türk şiiriyle buluştuğu noktadır. Ali Barskanmay ise şiirdeki tazeliği Divan edebiyatında arayan Eroğlu'nun gelenekle modernliği kaynaştıran yönüne dikkatçekiyor.

Şiiri 'Divan'la zenginleştirdi

Ali Barskanmay, "Bugünkü ritmin geçtiği yollara yönelmek için geleneğe bakmayı zorunlu gören Eroğlu, Tanzimat şairleriyle başlayan 'geçmişin yükünü sırtından atma' inkarı, önyargısı, kolaylığını, kaçışını işaret ederek, şirdeki tazeliği Divan edebiyatında aramış ve geçmiş şiirimizle, kendi şiirine dinamizim kazandırmaya çalışmıştır" diyor.

Yedi İklim'e Eroğlu dosyası dışında, Gönül Yonar Utku "Zorba", Şaban Abak "Bayram O Bayram Değil" başlıklı deneme yazılarıyla, Erol Çatal "Mavi", Osman Özbahçe "Masal Ortadan Bitmiş" ve Mustafa Özçelik "Anafor" isimli şiirleriyle katkıda bulunuyor.

YEDİ İKLİM'İN ZENGİNLİĞİ

Yedi İklim son sayısında "İnsan bir belirtidir, hakikaten bir belirti" diyen 1970 kuşağın ünlü şairi Ebubekir Eroğlu üzerine oldukça geniş ve zengin bir dosyaya yer verdi. Dergi, şairi ve şiirini tanımamıza yardımcı olan dosya dışında da, Gönül Yonar Utku, Şaban Abak, Erol Çatal, Osman Özbahçe ve Mustafa Özçelik'in ürünleriyle de zengin bir içeriğe sahip. Yedi İklim / Tel: 0 216 346 65 78



27 Ocak 2002
Pazar
 
Künye
Temsilcilikler
ReklamTarifesi
AboneFormu
MesajFormu
Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv
Bilişim
| Aktüel | Dizi | Röportaj | Karikatür

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED