T ü r k i y e ' n i n   B i r i k i m i

E K O N O M İ
Köşk ve yalılar da işletmeye açılıyor

Özelleştirme kapsamına alınan otoyol ve köprülerle birlikte büyük bölümü İstanbul'da bulunan tarihî köşk ve yalılar ile saraylar, işletme hakkı devri yoluyla özelleştirmeye hazırlanıyor.

Hükümet bu yıl özelleştirme konusunda ciddi adımlar atmayı hedefliyor. Maliye Bakanlığı, tarihî köşk ve yalılar ile sarayları, işletme hakkı devri yoluyla özelleştirmeye hazırlanırken köprü ve otoyolların da özelleştirme çalışmaları başlatıldı.

Yerli ve yabancı işletmeciler, İstanbul'daki Sait Halim Paşa Yalısı ile Vahdettin Köşkü'nün de aralarında olduğu bazı yalı ve köşklere talip oldu. Yatırımcılar, köşk ve yalı niteliğindeki tarihi binaların kendilerine satılmasını, bu mümkün değilse işletme haklarının devredilmesini istedi. Bu tür tarihî yerleri restore ederek, işletmeleri durumunda ekonomiye de katkı sağlanacağını belirtten yatırımcılar, aynı şekilde bazı saraylar için de, Maliye'ye benzer tekliflerde bulunuldu.

Maliye Bakanlığı da, gelen teklifler üzerine bir bölümü kendi bünyelerinde bulunan, bir bölümü ise Kültür Bakanlığı ve TBMM'ye tahsisli olan saray, köşk ve yalılar için envanter çalışması yapma kararı aldı. Bu çerçevede, söz konusu tarihi yerler ile bunların bugünkü konumlarına ilişkin bir araştırma başlatıldı.

Turistik işletme olacaklar

Maliye Bakanlığı'ndan bir üst düzey yetkili, Türkiye'nin kültür varlıkları arasında yer alan köşk, saray ve yalıların bir bölümünün bakımsızlık sonucu yıkılmaya yüz tuttuğunu, ortaya konan projede bunların kültür dokuları bozulmadan restorasyonu ile ekonomiye kazandırılmasının amaçlandığını söyledi.

Bir Maliye yetkilisi, "örneğin Sait Halim Paşa Yalısı, uluslararası bir kültür merkezi olarak işletilmek isteniyor. Diğer bazı köşk ve yalıların restoran ya da diğer şekillerde turistik birer işletme niteliğinde, ancak asıl özelliklerini korunarak işletilmesi düşünülüyor'' dedi.

Bu gibi tarihî eser niteliğindeki yerlerin mevcut düzenlemeler ile satışının mümkün olmadığına dikkati çeken Maliye yetkilisi, ancak buraların işletme hakkının 49 yıla kadar yerli ve yabancılara devredilebileceğini vurguladı. Aynı yetkili, irtifak hakkının yanısıra hasılat ortaklığı ile de devlete ilave bir gelir yaratılabileceğini ifade etti. Tarihî yerlerin bir bölümünün bu şekilde işletmeye açılmasının düşünüldüğünü kaydeden bir başka Maliye yetkilisi de, "Bu tür tarihî yerlerdeki restorasyon çalışmaları sırasında kültür dokusu kesinlikle korunacak" dedi.

Otoyol ve köprüler özelleştirilecek

Özelleştirme Yüksek Kurulu, otoyol ve köprüleri özelleştirme kapsamına alarak, mali ve hukuki açıdan hazırlık işlemine tâbi tutulmasına karar verdi. Hazırlık işlemlerinin 3 ay içinde tamamlanması da kararlaştırıldı.

Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun konuya ilişkin kararı, Resmi Gazete'de yayınlandı. Buna göre, Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin, Tarsus-Adana-Gaziantep, Toprakkale-İskenderun, İzmir-Çeşme ve İzmir-Aydın otoyolları, özelleştirme kapsamına alındı. Ayrıca, otoyollarla beraber özelleştirme kapsamına alınan, İstanbul'daki Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri de mali ve hukuki açıdan özelleştirmeye hazırlanacak. Hazırlık işlemleri, 3 ay içinde tamamlanacak.



27 Şubat 2003
Perşembe
 
Künye
Temsilcilikler
Reklam Tarifesi
Abone Formu
Mesaj Formu
Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv
Bilişim
| Dizi | Röportaj | Karikatür

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED